Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Asuminen ja rakentaminen / Kirkkonummen Vesi / Haja-asutuksen vesihuolto ja vesiosuuskunnat

Haja-asutuksen vesihuolto ja vesiosuuskunnat

Kirkkonummen Vesi vastaa  vesihuoltopalveluiden tuottamisesta kunnanvaltuuston hyväksymillä toiminta-alueilla. Keskitettyjä vesihuoltopalveluja Kirkkonummella tuottavat myös vesiosuuskunnat omilla toiminta-alueillaan. Toiminta-alueiden ulkopuolella kiinteistöt vastaavat omasta vesi- ja jätevesihuollostaan.

Kirkkonummen Veden ja vesiosuuskuntien toiminta-alueet

Kiinteistönomistaja voi tiedustella mahdollisuutta liittyä vesihuoltoverkostoon ottamalla yhteyttä Kirkkonummen Veden asiakaspalveluun tai lähellä olevaan vesiosuuskuntaan.

Kaivoveden laadun tutkimisessa neuvoo Kirkkonummen ja Espoon yhteinen  Espoon seudun ympäristöterveys. Soittoaika (ks linkki) on maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 9-11, muina aikoina lähetä kaivovettä koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen terveydensuojelu@espoo.fi

Ohjeita kiinteistökohtaisen jätevesijärjestelmän rakentamiseen tai uusimiseen.

Vesiosuuskunnat Kirkkonummella

Vesiosuuskunta on haja-asutusalueiden asukkaiden perustama, omistama ja hallinnoima vesihuoltolaitos. Osuuskunta vastaa verkoston rakentamisesta ja se toimittaa jäsenilleen talousveden ja vastaa jäteveden johtamisesta ja käsittelystä. Vesiosuuskunta voi olla siirtymävaiheen ratkaisu, ja se voidaan myöhemmin liittää osaksi toista vesihuoltolaitosta.

Kirkkonummella toimii seitsemän  vesiosuuskuntaa (Kalljärvi,  Kylmälä, Laitamaa, Lapinkylä, Pippurniemi, Solbacka ,Vols).
Osuuskunnan verkostoon liittymisessä on oltava yhteydessä alueen vesiosuuskuntaan.

Kirkkonummen Vesi  tukee vesiosuuskuntia vesihuollon järjestämisessä laatimalla vesihuollon yleissuunnitelmia ja antamalla asiantuntija-apua verkostojen rakennussuunnittelussa ja rakentamisessa. Kunta voi hakemuksesta myöntää avustusta verkoston rakentamiselle ja takauksen lainalle, jos avustuksen edellytykset täyttyvät.

Alle kymmenen kiinteistön yhteishankkeessa osuuskunta voi olla hallinnoltaan tarpeettoman raskas ratkaisu, mutta silti yhteinen vesihuolto kannattaa järjestää yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan. Pienemmissä hankkeissa yksinkertaisin ja käytetyin ratkaisu on perustaa avoin yhtiö.

Kirkkonummen vesiosuuskuntien yhteystiedot

Kalljärven vesiosuuskunta
yhteyshenkilö Janne Nohkola

Kylmälän vesiosuuskunta