Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Asuminen ja rakentaminen / Kirkkonummen Vesi / Mittarilukemat, hinnastot, ehdot ja laskutus

Mittarilukemat, hinnastot, ehdot ja laskutus

Maksut

Vesihuollon maksuja ovat liittymismaksu, liitostyömaksu, perusmaksu ja käyttömaksu.

Kun liittymissopimus on allekirjoitettu, peritään kiinteistöltä kertaluonteinen, arvonlisäverollinen liittymismaksu. Se määräytyy kiinteistön rakennusten kokonaisalan ja  pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi 140-neliöisen omakotitalokiinteistön liittymismaksu on vajaat 5000 euroa (sis alv 24%).  Liittymismaksu on siirtokelpoinen, eli jos kiinteistö vaihtaa omistajaa, liittymismaksua ei laskuteta uudelleen.

Jos kiinteistön kokonaisala myöhemmin esim. laajennustyön yhteydessä muuttuu, on liittymissopimus päivitettävä vastaamaan kiinteistön uutta kokonaisalaa. Tällöin asiakkaalta laskutetaan uutta kokonaisalaa vastaava lisäliittymämaksu.

Varsinainen liitostyö ja mahdolliset muut Kirkkonummen Vedeltä tilatut työt laskutetaan erikseen. Tutustu hinnastoon ja palvelumaksuhinnastoon, linkit alla.

Jatkuvia maksuja ovat perus- ja käyttömaksu, joista kerrotaan tarkemmin hinnastossa.

Mittarilukemat

Perus- ja käyttömaksujen laskutus alkaa, kun kiinteistölle asennetaan vesimittari. Mittarilukeman ilmoittamisesta Kirkkonummen Vedelle vastaa asiakas. Jos kiinteistölle on asennettu etäluettava vesimittari, mittarilukemaa ei tarvitse ilmoittaa.

Ei-etäluettavan mittarin mittarilukema on ilmoitettava vähintään kerran vuodessa. Kirkkonummen Vesi postittaa vuosittain helmikuussa asiakkailleen mittarinlukukortin. Ilmoittaminen tapahtuu joko

Mittarilukeman voi ilmoittaa myös useammin, jolloin asiakkaalle kertyy tietoa kiinteistön vedenkulutuksesta ja sen vaihteluista.

Ohje mittarilukemien ilmoittamiseen ja lisätietoa KulutusWebistä

Hinnastot ja toimitusehdot, uusi hinnasto voimassa 1.4.2024

Kirkkonummen Veden uusi hinnasto ja palvelumaksuhinnasto ovat voimassa 1.4.2024 alkaen
Toimitus- ja sopimusehdot  ovat edelleen voimassa 1.4.2021 alkaen.

31.3.2024 asti voimassa olevat hinnastot

Laskutus

NÄIN LUET VESILASKUA

Vesihuoltolaskut, joihin sisältyy

• perusmaksu ja
  • käyttömaksu

lähetetään asiakkaalle neljä kertaa vuodessa. Asiakkaan kannattaa tilata omasta pankistaan e-lasku. Vesilasku voidaan lähettää myös Omapostiin tai Kivraan.

Laskutuskaudet ovat:
1.1.–31.3.
1.4.–30.6.
1.7.–30.9.
1.10.–31.12.
Laskutusajot tehdään laskutuskauden päättymisen jälkeen.

Laskutus perustuu edelliseen mitattuun kulutukseen. Vuosikulutusarvio päivittyy aina, kun asiakas ilmoittaa vesimittarilukeman. Uusien asiakkaiden kulutusarvio perustuu henkilömäärän mukaiseen arvioon. Kulutusarvio on 50 m³/henkilö/vuosi.

Jos kiinteistölle on asennettu etäluettava vesimittari, laskutus perustuu  toteutuneeseen kulutukseen.

Vesihuoltolasku lähetetään kiinteistön omistajalle, jonka kanssa on tehty liittymis- ja käyttösopimus. Jos kiinteistön omistaja haluaa siirtää vesihuoltolaskutuksen vuokralaisen nimelle, tulee hänen toimittaa Kirkkonummen Vedelle kirjallinen, allekirjoitettu suostumus erillisellä lomakkeella.

Jos asiakas haluaa tasauslaskun todellisen kulutuksen mukaisesti,  vesimittarilukema tulee ilmoittaa viimeistään seuraavana arkipäivänä laskutuskauden päättymisen jälkeen KulutusWebin kautta. Jos lukemaa ei ole ilmoitettu lähetämme arviolaskun. Lähetämme kerran vuodessa, helmikuussa, vesimittarilukeman ilmoituskortit asiakkaille.

Veden kulutuksessa tapahtuvista muutoksista kannattaa ilmoittaa KulutusWeb-palvelun kautta tai sähköpostilla osoitteeseen vesimittari@kirkkonummi.fi esimerkiksi jos talo jää tyhjilleen tai asukasmäärässä tapahtuu muutoksia.

Vesilaskun lukuohje

Kiinteistön omistajan vaihtuessa tulee siitä ilmoittaa sähköisellä lomakkeella

Onko sinulla lisää kysyttävää mittareista,hinnoista tai laskutuksesta?  Laita sähköpostia vesimittari@kirkkonummi.fi

Tilaa vesihuoltolasku sähköisenä !

Laskutus on helppo  muuttaa sähköiseksi tilaamalla omasta pankista e-lasku. Vesihuoltolaskun voi vastaanottaa  myös Omapostiin tai Kivraan, jos käytät näitä palveluita.Siirtymällä sähköiseen laskutukseen varmistat, että löydät sekä avoimet että jo maksetut laskusi aina helposti. Sähköinen lasku saapuu hyvissä ajoin ennen eräpäivää, ja kaikki tiedot ovat  varmasti oikein, kun niitä ei tarvitse erikseen naputella