Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Kulttuuri / Paikallishistoriaa / 1918 Kirkkonummella

1918 Kirkkonummella

Vuonna 1918 Kirkkonummella käytiin taisteluita etenkin Sigurdsin ja Ingelsin kylien alueella. Sigurdskåren-nimisen suojeluskuntaosaston tukikohta oli Sigurdsin kartanossa Humaljärven rannalla. Punaisten esikunta oli Masalassa. Sigurdsia ympäröivässä maastossa on jäljellä taisteluhautoja tuolta ajalta.

Punaisten joukot piirittivät Sigurdsin, mutta Sigurdsin joukot pääsivät sumun turvin pakenemaan. Lopulta Sigurdsista paenneet valkokaartilaiset antautuivat ja heidät vietiin vangiksi Helsinkiin ruotsinkielisen reaalilyseon tiloihin (Svenska Reallyceum).

Sotasurmat- tietokannan mukaan Kirkkonummella kuoli vuonna 1918 sotatapahtumiin liittyen 35 miestä. Lähes 30 kirkkonummelaista miestä kuoli vankileireillä tai leireiltä vapauduttuaan. Useita miehiä katosi.

Vuosina 1914-22 sotaoloissa surmansa saaneiden nimitiedosto

Kyrkslätts Hembygdsförening rf on julkaissut ruotsinkielisen tiivistelmän vuoden 1918 keskeisistä tapahtumista Kirkkonummella.

Kirkkonummen kulttuuritoimi järjesti 12.10.2019 paikallishistoriallisen teemapäivän ”1918 Kirkkonummen maisemissa” osana Vaikea historia -sarjaa. Voit lukea päivästä lisää Liisa Kososen artikkelista Kirkkonummen Sanomissa.

Kirkkonummella on kolme vuoteen 1918 liittyvää muistomerkkiä. Kirkkonummen vanhalla hautausmaalla on myös kahden saksalaissotilaan haudat vuodelta 1918.

Lähteitä ja kirjallisuutta:

Vanha Kirkkonummi, Sigbritt Backman & Ingalill Ihrcke-Åberg, Tammisaari, 2006

Det Gamla Kyrkslätt. Sigbritt Backman & Ingalill Ihrcke (2016), Kyrklätts Hembygdsförening rf

Brenner, Alf: Sigurdskåren. Helsingfors: Söderström & Co, 1958.

Brenner, Hans: Masala – maalaiskylästä taajamaksi, Helsinki, 2006, Masalan historiikin projektiryhmä

Brenner, Hans: Masaby – från bondby till tätort, Helsinki, 2006, Projektgruppen för Masaby historik

Hortling, Ivar: Kirkkonummen taistelut. Muistelmia ja vaikutelmia punakaartikapinan ajoilta v. 1918. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Kirja, 1918.

Hortling, Ivar: Sigurds. Minnen och intryck från medborgarkriget 1918. Helsingfors: omakustanne, 1918. Teoksen verkkoversio

Lindeberg, Henrik & Lindholm, Sture (toim.): Sigurds saga. Berättelsen om den västnyländska Sigurdskårens kamp våren 1918. Ekenäs: Proclio, 2008.