Punaisten hauta Masalassa.

Punaisten hauta Masalassa Tinanpellontien varrella on yksityiselle maalle vuonna 1918 tehty hautaus. Paikalle on haudattu 4 miestä, jotka kuolivat 26.2.1918 Smedsbyssä punaisten ja valkoisten välisessä taistelussa.

Pieni muistokivi ja ympäröivät laatoitukset on toteutettu todennäköisesti vuoden 1958 jälkeen.

Vuosittain, erityisesti vappuna eri kansalaisjärjestöt ovat vieneet muistokivelle kukkatervehdyksensä.

Alue on nykyään kunnan omistuksessa. Suomi100-juhlavuoden projektiin liittyen alueelta raivattiin pois kaatuneet puut ja tien varteen laitettiin opaskyltti ”Hautapaikka 1918 Gravställe”.

Teoksessa Hans Brenner: Masala – Maalaiskylästä taajamaksi (s. 120-123) on koottuna haastattelu- ja arkistotietoja haudatuista ja heidän kuolemaansa liittyvistä tapahtumista.

Muistomerkki on työväenmuseo Werstaan tietokannassa. (Punaisten muistomerkit: Kirkkonummi 2006. Työväenmuseo Werstas.)

""