Kirkkonummen ja Vihdin kuntien yhteistyössä järjestämä ilmastowebinaarien sarja jatkui torstaina 3. helmikuuta kolmannella webinaarilla, jonka aiheita olivat ilmastotyön neuvonta- ja rahoituspalvelut. Ilmastowebinaarit ovat osa kuntien yhteistä ilmastohanketta.

Webinaarin aloitti johtava asiantuntija Markku Ahonen Rambollilta. Ramboll tarjoaa Uudellamaalla yrityksille maksutonta ja puolueetonta energianeuvontaa. Neuvonnan tavoitteena on energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvan energian käytön lisääminen. Tämän lisäksi Ramboll tekee yrityksille pk-yrityksille vapaaehtoisia energiakatselmuksia. Katselmuksilla pyritään löytämään yrityksille säästötoimenpiteitä sekä mahdollisuuksia hyödyntää uusiutuvaa energiaa.

Uudenmaan ELY-keskuksen asiantuntija Siina Viskari piti webinaarissa puheenvuoron Euroopan unionin elpymisvaroilla tuettavista yritysinvestoinneista. Maaseudun mikro- ja pienyritykset voivat saada investointitukea esimerkiksi uuden biokaasuntuotantoyksikön rakentamiseen, siirtymiseen uusiutuvaan energiaan tai yrityksen energia- ja materiaalitehokkuutta parantavien uusien laitteiden hankkimiseen. Rahoitushaku on avoinna vuoden ympäri, mutta tukea myönnetään hakemusten saapumisjärjestyksessä.

Rahoitusta tarjoaa myös Pomoväst, jonka toiminnanjohtaja Gunilla Wasström kertoi webinaarissa puheenvuoron avoinna olevasta rahoitushausta painopisteellä luonto kehittämiskohteena. Pomoväst koordinoi Leader-rahoitusta Kirkkonummen alueella.

Uudenmaan liiton projektijohtaja Simo Karetie kertoi webinaarissa Uudenmaan yrittäjyysvuodesta 2022. Uusimaa on valittu toistamiseen Euroopan yrittäjyysalueeksi. Vuoden teemana on yrittäjyys ja kestävä elpyminen ja Uudenmaan liitto omistaa vuoden vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden edistämiselle. Teemavuoden puitteissa järjestetään tapahtumia pk-yrityksille a sidosryhmille, käynnistetään aluekehityshankkeita sekä vahvistetaan näkyvyyttä, kasvua, kumppanuuksia ja osaamista.

Webinaari päätettiin juhlallisin menoin, kun sarjassaan toinen #Ilmastojahti-kilpailun voittaja julkaistiin. Tällä kertaa voiton vei vihtiläinen kestävän matkailun edelläkävijä Hawkhill, joka on ollut hiilineutraali vuodesta 2020 ja pyrkii seuraavaksi hiilinegatiivisuuteen. Hawkhillin ilmastotyöstä lisätietoa täällä. Ilmastojahti on Kirkkonummella ja Vihdissä toimiville yrityksille suunnattu ilmastokilpailu.

Lisätietoa yritysten ilmastowebinaareista löytyy täältä