Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Varhaiskasvatus ja esiopetus / Yksityinen varhaiskasvatus / Yksityisen hoidon tuki

Yksityisen hoidon tuki

Lasten yksityisen hoidon tukea maksetaan Suomessa asuvan alle kouluikäisen lapsen hoidon järjestämiseksi yksityisen hoidon tuottajalle. Tukea voidaan maksaa perheen jokaisesta lapsesta vanhempainrahan päättymisestä siihen saakka, kun lapsi siirtyy oppivelvollisena kouluun.

Yksityisen hoidon tuen hoitoraha on 184,61 €/lapsi. Hoitoraha maksetaan jokaisesta tukeen oikeuttavasta lapsesta. Hoitorahaa maksetaan 67,92 €/kk, jos lapsi yksityisen hoidon ohella on kunnan järjestämässä osapäiväisessä esiopetuksessa vuotta ennen kouluun menoa tai aloittaa peruskoulun 6-vuotiaana eli vuotta ennen oppivelvollisuuden alkamista.

Tämän lisäksi perhe voi saada tulosidonnaista hoitolisää enintään 155,24 e/kk/lapsi (esiopetuksessa puolitettuna). Kirkkonummen kunta ei maksa yksityisen hoidon tuen kuntalisää.

Jos lapsi on yksityisessä päiväkotihoidossa, Kirkkonummen kunta tukee hoitoa palvelusetelillä, mikäli tuottaja on hyväksytty palvelusetelituottajaksi. Lue lisää palvelusetelistä täältä.