Vartiontien jalankulku- ja pyörätie on valmistunut ja otettu käyttöön tänään 20.7.2022. Runsas 100 metriä pitkä jalankulku- ja pyörätie parantaa Impivaarantieltä koulumatkojen turvallisuutta Veikkolan koululle ja kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä Veikkolan palveluihin. Puuttuneesta yhteydestä on tullut toiveita pitkään ja tarve esitettiin vuonna 2017 ilmestyneessä Kirkkonummen kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmassa. Hankkeen suunnittelu käynnistyi liikenneturvallisuuskohteena syksyllä 2019 ja rakentamistyöt marraskuussa 2021.

Kirkkonummen kunta on toiminut Vartiontien jalankulku- ja pyörätien rakennuttajana. Urakoitsijana on toiminut ML-Kaivuu Oy.

Kävelyn ja pyöräilyn kehittäminen on pitkäjänteistä työtä

Jatkossa myös Vartiontiehen yhdistyvälle Impivaarantielle on tavoitteena rakentaa yhdistetty jalankulku- ja pyörätie kadun saneerauksen yhteydessä, joka tehdään arviolta 2020-luvun puolivälissä riippuen vuotuisista talousarviopäätöksistä. Nykyisin vain Impivaarantien eteläisellä osalla on pelkästään jalkakäytävä.

Kirkkonummen kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmassa on määritelty kävely- ja pyöräilyverkon kehittäminen. Ohjelman toteuttaminen on pitkäjänteistä ja aikaa vievää työtä, jota toteutetaan pala kerrallaan suunnitelmallisesti vuotuisten talousarvioiden määrärahojen puitteissa.

Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman löydät täältä: https://www.kirkkonummi.fi/julkaisut-ja-selvitykset