Kirkkonummen kunta on viime vuonna ottanut käyttöönsä alueellisen valmiuskeskustoiminnan (AVAK) yhtenä osana kunnan varautumista ja ennakointia erilaisiin häiriötilanteisiin. Sen toiminnan kehittämisessä Kirkkonummen kunta järjestää valmiusharjoituksen osana Maanpuolustuskoulutus MPK:n Turvallinen Uusimaa 2022 Kotiseutuharjoitusta lauantaina 3.9.2022.

-Kirkkonummelaisilla yhdistyksillä ja vapaaehtoistoimijoilla on tärkeä tehtävä olla mukana kehittämässä ja varmistamassa kunnan perustoimintoja erilaisissa normaaliolojen häiriötilanteissa. AVAK-toiminta ja nyt pidettävä Kotiseutuharjoitus tarjoavat uudentyyppisen ja konkreettisen tavan tehdä tätä työtä yhdessä ja sen toimintaa testataan kunnan omassa valmiusharjoituksessa, yhdessä MPK:n kanssa, sanoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio.

Valmiusharjoituksessa kuvataan onnettomuus- ja evakuointitilanne, johon osallistuvat muun muassa Kotiseutuharjoituksessa harjoittelevat Säteilyturvakeskus, Pelastakaa Lapset ry, sekä SPR:n paikallisosasto.

Häiriön sattuessa alueellinen valmiuskeskus (AVAK) käynnistetään kunnanjohtajan päätöksellä. AVAK toimii kunnan johtoryhmän antamien määräysten ja ohjeiden mukaisesti yhteistyöelimenä vapaaehtoistoimijoihin ja viranomaisiin. Samalla kunnalle tuotetaan reaaliaikaisesti tilannekuvaa, jota tarvitaan häiriötilanteen johtamisessa. Tällä kerralla AVAK perustetaan keskustan lisäksi myös Veikkolaan.

-Kuntalaisten elämään liittyviä häiriötilanteita voivat olla esimerkiksi laajat sähkökatkot, vedenjakelun häiriöt, suuremmat onnettomuudet, kemikaalivuodot ja suuret metsäpalot. Yhteinen nimittäjä näissä on merkittävä vaikutus kansalaisten elämään ja turvallisuuteen sekä monen eri osaajan ja toimijan yhteistyö, kertoo kotiseutuharjoituksen johtaja Antti Rautiainen Maanpuolustuskoulutusyhdistyksestä. – Resilienssiä eli kriisinsietokykyä voidaan lisätä harjoittelemalla erilaisia taitoja MPK:n kursseilla.

-Alueellinen valmiuskeskus on toimintamallina uusi, mutta yhä useampi kunta, mm. Lohja, on ottamassa sen käyttöönsä. Valmiuskeskuksen toimintamalli luodaan kunnan ja järjestöjen yhteistyössä. On siksikin hienoa, että AVAK-kurssille osallistuu sekä kunnan toimenhaltijoita että vapaaehtoisia reserviläisiä ja radioamatöörejä, toteaa AVAK-kurssin johtaja Kati Aaltio.

Kotiseutuharjoituksen tarjonta

Turvallinen Uusimaa 2022-kotiseutuharjoitus järjestetään 2.-8.9.2022 välisenä aikana ja se koostuu niin viranomaisille kohdennetuista kuin kaikille avoimista arjen turvallisuuteen ja varautumiseen liittyvistä kursseista. Suurin osa avoimista kursseista tapahtuu lähiopetuksena lauantaina 3.9. ja niihin voi ilmoittautua MPK:n koulutuskalenterin kautta osoitteessa www.mpk.fi. Viranomaisille kohdennetuille kursseille osallistuville lähetetään erikseen kutsut. Tarkemmat tiedot, mm. kurssien ajankohdat kannattaa katsoa MPK:n sivuilta.

Avoimia, kaikille tarkoitettuja kursseja ovat Arjen turvallisuus, varautuminen ja maanpuolustus-kurssi, Varavoima kotitalouksille-kurssi, Öljyntorjunnan peruskurssi ja Barn i kris -kurssi. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan, keskustelemaan ja oppimaan.

Kohdennettuina kursseina vapaaehtoistoimijoille sekä kuntien (Kirkkonummi, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää ja Lohja) vastuuhenkilöille järjestetään kurssit AVAK-toiminnasta, Vesihuollon varautumisesta ja Öljyntorjunta toiminnan kehittämisestä (Kirkkonummi, Siuntio, Inkoo ja Vihti) sekä Poikkeusolojen viestiliikenteen järjestämisestä kuntatasolla. Kurssien tarkoituksena on kehittää vastuuhenkilöiden ja vapaaehtoistoimijoiden osaamista sekä antaa uusia työkaluja yhteistyöhön.

Linkit avoimille kursseille ilmoittautumiseen:

Arjen turvallisuus, turvallisuus, varautuminen ja maanpuolustus-kurssi

Varavoima kotitalouksille-kurssi

Öljyntorjunnan peruskurssi

(Artikkelin kuva: Ossi Hietala/MPK)