Tuntikuvaukset

Alhaalta löydät nuoriso- ja liikuntapalveluiden järjestämän ohjatun liikuntatoiminnan tuntikuvaukset. Liikuntaa järjestetään kaikenikäisille ja tuntikuvauksista ilmenee tarkemmin kurssin sisällöt.

VESILIIKUNTA TUNTIKUVAUKSET

SENIORISÄPINÄT

Hyväkuntoisille senioreille tarkoitettua vesijumppaa, joka edistää kehonhallintaa, tasapainoa sekä vahvistaa lihasvoimaa. Seniorisäpinäjumppia on ison altaan matalassa ja syvässä vedessä sekä terapia-altaassa. Taso 1–2.

 

KEVENNETTY VESIJUMPPA

Tasapainoa ja lihasvoimaa edistävää vesijumppaa. Tämä ryhmä soveltuu sinulle, joka aloittelet liikuntaa tai olet kuntoutumassa loukkaantumisesta / leikkauksesta, mutta pystyt liikkumaan omatoimisesti. Taso 2–3.

 

AAMUSÄPINÄT

Herätä kehosi ja mielesi tasapainoa, koordinaatiota sekä lihaskuntoa kehittävällä vesijumppatunnilla. Tunneilla hyödynnetään kehon oman vastuksen lisäksi toisinaan myös erilaisia välineitä. Aamuvirkut-jumppia on sekä matalassa että syvässä vedessä. Taso 1-2.

 

KUNTOVESIJUMPPA

Reipasta vesijumppaa, joka edistää kehonhallintaa ja parantaa tasapainoa sekä lihasten kestävyysvoimaa. Ryhmässä tehdään liikkeitä, joihin jokainen pääsee mukaan. Tunti sopii mm. painonhallinnan tueksi sekä säännöllistä liikuntaa aloitteleville. Taso 2–3.

 

TEHOMATALA

Tehokas ja haastava vesijumppa, joka edistää kehonhallintaa sekä vahvistaa kehoa monipuolisesti. Taso 1.

 

TEHOSYVÄ

Tehokas ja haastava vesijumppa, joka edistää kehonhallintaa sekä vahvistaa kehoa monipuolisesti. Syvän veden jumpassa käytetään vesijuoksuvyötä. Taso 1.

TEHOUPPIS

Tehokas ja hauska uppotrampoliinijumppa vedessä. Vaikuttaa erityisesti ala- ja keskivartalon lihaksistoon. Taso 1.

AQUAHIIT

Kovatehoinen intervallivesijumppa, jossa on rankkoja sykettä kohottavia osuuksia sekä kevyitä palauttavia osuuksia. Taso 1.

 

TULES-VESIJUMPPA

Tuki- ja liikuntaelinsairaiden vesijumppa (esim. reuma, fibro, nivelrikko, osteoporoosi yms.), joka edistää tasapainoa, lihasvoimaa ja liikkuvuutta. Taso 3.

 

NEURO-VESIJUMPPA

Vesijumppa on tarkoitettu lihas- tai neurologista sairautta sairastaville henkilöille (esim. MS, Parkinson, CP). Jumppa edistää tasapainoa, lihasvoimaa, lisää liikkuvuutta ja rentoutta. Taso 3–4.

 

LIIKUNTARAJOITTEISTEN VESIJUMPPA

Tarkoitettu henkilöille, joilla on liikkumisessa laaja-alaisesti rajoituksia tai vaikeuksia. Tukihenkilön mukanaolo vedessä on mahdollista. Voimistelun tavoitteena on vahvistaa lihaskuntoa, edistää liikkuvuutta, lisätä rentoutta ja tuottaa iloa. Taso 3–4.

 

VEDESTÄ VIRKEYTTÄ KEHITYSVAMMAISILLE

Tunnin aikana vesijumppaa 15–30 min, jossa tavoitteena on edistää liikkuvuutta ja tasapainoa. Tukihenkilön mukanaolo vedessä on suotavaa. Edistyneemmät uimarit uivat myös isossa altaassa. Taso 3-4.

SALILIIKUNTA TUNTIKUVAUKSET

SENIORIJUMPPA

Reipasta kuntojumppaa, joka sisältää toimintakykyä ylläpitäviä lihaskuntoliikkeitä, tasapainoharjoituksia ja liikkuvuutta edistäviä venytyksiä. Taso 1.

 

SENIOREIDEN KUNTOSALIHARJOITTELU

Tarkoitettu itsenäiseen työskentelyyn kykeneville. Tavoitteena lihaskunnon ylläpitäminen sekä vahvistaminen. Ohjattu alkulämmittely ja loppuvenyttely. Osa liikkeistä tehdään lattiatasolla. Taso 2 ja taso 2–3.

 

VEIKOT VETREIKS

Miehille suunnattu ryhmä, jossa tehdään erilaisia lihaskunto-, tasapaino- ja koordinaatioharjoituksia sekä venyttelyä. Lihaskuntoliikkeet ja venyttely tehdään pääasiassa lattiatasolla. Taso 2–3. 

 

LEIDIJUMPPA

Lihaskunto-, tasapaino- ja koordinaatioharjoituksia sekä venyttelyä. Lihaskuntoliikkeet ja venyttely tehdään pääasiassa lattiatasolla. Taso 2–3.

 

TUOLIJUMPPA

Tämä tunti on tarkoitettu senioreille, liikuntarajoitteisille tai liikuntaa vähän harrastaneille. Kaikki liikkeet tehdään tuolilla istuen. Esteetön pääsy pyörätuolilla tai muulla apuvälineellä. Taso 3-4.

 

TANSSIJUMPPA - VAHVA KESKIVARTALO

Et tarvitse aikaisempaa tanssituntemusta eikä tanssiparia. Tunnin rakenne: n. 30 min tanssia (mm. valssi, humppa, jenkka, tango, jive, rock, polkka, salsa, cha-cha, rivitanssi), n. 20 min keskivartalon vahvistusta, n.10 min venyttelyä tai rentoutusta. Taso 2–3.

 

TASAPAINOILLEN VARMEMMAKSI

Kurssilla tehdään tasapainoharjoitteita ja lisäksi vahvistetaan alaraajoja ja keskivartalon tukilihaksia. Tavoitteena on oppia itsenäisesti vahvistamaan ja ylläpitämään omaa tasapainoa kaatumisriskin vähentämiseksi. Lihaskuntoharjoitteita tehdään seisten ja lattiatasolla. Kurssi sopii henkilöille, joiden tasapaino on hieman heikentynyt. Ei apuvälineitä käyttäville. Taso 2-3.

 

LASTEN JA NUORTEN RYHMIEN TUNTIKUVAUKSET

ERITYISLASTEN ALKEIS-JATKOUIMAKOULU


Erityistukea tarvitsevien lasten uimakoulu alkaen 5- vuotiaille, uimataidottomille tai lapsille, jotka uivat itsenäisesti 10 metriä. Tukihenkilö on vedessä välttämätön. Tavoite on uinnin alkeiden opettelu sekä yksilöllisen uimataidon vahvistaminen. Tunti sisältää yksilöllistä uimaopetusta lapsen taitotasoa kunnioittaen. Uimakoulussa on mahdollisuus suorittaa uimamerkki.

ERITYISLASTEN/ -NUORTEN JATKOUIMAKOULU


Tarkoitettu erityistukea tarvitseville lapsille/nuorille, jotka osaavat uida itsenäisesti väh. 25 metriä isossa altaassa sekä uskaltavat laittaa kasvot veteen. Yksilöllistä harjoittelua tukihenkilön kanssa. Tukihenkilöä suositellaan ainakin ensimmäisillä kerroilla. Uimaopettajan kanssa voi kauden aikana keskustella tukihenkilön tarpeellisuudesta.

Huom! Tukihenkilön on tarkoitus olla vedessä lapsen kanssa. Ohjaaja antaa tukihenkilölle ohjeita ja neuvoo tarvittaessa. Tunnit sisältävät yksilöllistä uinninopetusta lapsen taitotasoa kunnioittaen.

Tasot


Valitse itsellesi taso, joka vastaa tämänhetkistä kuntoasi.


Taso1: Hyväkuntoisille tarkoitettua liikuntaa.
Taso 2: Liikuntaa jonkin verran harrastaneelle, hieman rauhallisempaa liikuntaa kuin taso 1.
Taso 3: Toimintakyky heikentynyt, sovellettua liikuntaa.
Taso 4: Toimintakyvyssä huomattavia rajoituksia. Tunti on hidastempoinen ja oman avustajan käyttäminen mahdollista.