Tuen tarpeen selvittäminen

Varhaiskasvatuksen laadukas pedagogiikka tukee jo sinällään lapsen kasvua ja kehitystä. Joskus kuitenkin lapsi tarvitsee enemmän tukea. Tuen tarpeesta voi keskustella jo ennen kuin lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, tai kun lapsi jo on varhaiskasvatuksessa.

Kun haet lapsellesi varhaiskasvatuspaikkaa

Mikäli olet huolissasi lapsen kasvusta, kehityksestä tai oppimisesta voit olla yhteydessä varhaiskasvatuksen palveluohjaajaan (suomenkielinen varhaiskasvatus) tai päiväkodin johtajaan (ruotsinkielinen varhaiskasvatus), kun haet lapsellesi varhaiskasvatuspaikkaa. Merkitse lapsesi tuen tarve myös varhaiskasvatushakemukseen.

Palveluohjaajan tai päiväkodinjohtajan saatua tiedon lapsesi tuen tarpeesta, hän on yhteydessä varhaiskasvatuksen erityisopettajaan (veo), joka sopii kanssanne tutustumiskäynnin. Käynnin tarkoituksena on keskustella kanssanne lapsesi vahvuuksista ja konkreettisista tuen tarpeista. Saatujen tietojen perusteella lapsellesi järjestetään hänen tarpeidensa mukainen tuki lähipäiväkotiin.

Kun lapsesi on jo varhaiskasvatuksessa

Jos lapsesi on jo varhaiskasvatuksessa ja sinulle tulee huoli lapsesi kehitykseen tai oppimiseen liittyvistä asioista, ole heti yhteydessä lapsesi ryhmän varhaiskasvatuksen opettajaan tai päiväkodin varhaiskasvatuksen erityisopettajaan. Huoli voi nousta myös neuvolakäynnin yhteydessä tai lapsesi ryhmän henkilöstöltä.

On tärkeää, että lapsesi tuen tarve tunnistetaan mahdollisimman varhain ja asioista päästään keskustelemaan yhdessä. Näin ollen lapsellesi voidaan järjestää parhaiten hänen tarvitsemaansa tuki.

Lisätietoja:

Suomenkielinen varhaiskasvatus

Stina Simonsson-Raijas
Kasvun ja oppimisen tuen erityisasiantuntija

stina.simonsson-raijas@kirkkonummi.fi
p.050 577 4991