Hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisen myötä Kirkkonummen kunnan toiminnasta valtaosa on sivistyspalveluja: opetusta, varhaiskasvatusta, liikuntaa, nuorisopalveluja, kirjastoa ja kulttuuria, taiteen perusopetusta ja kansalaisopiston toimintaa. Sivistyspalvelut edistävät kirkkonummelaisten hyvinvointia tarjoamalla jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia, yhteisöön kuulumisen kokemuksia ja mielekkään elämän elementtejä kaikille varallisuuteen, kieli- tai kulttuuritaustaan, ominaisuuksiin tai kykyihin katsomatta.

Sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen on ehtinyt työskennellä Kirkkonummella nyt hieman yli puolitoista vuotta. Mitkä asiat olivat Kirkkonummelta tuttuja hänelle jo entuudestaan? Entä mitä hän haluaisi erityisesti suositella Kirkkonummelle muuttaville ja täällä jo asuville? Mitä yllätyksiä sivistysjohtaja on palveluissamme kokenut?

Millä tavalla Kirkkonummi oli sinulle tuttu ennen kuin aloitit työsi kunnassa?

“Olin luonto- ja suunnistusharrastukseni vuoksi kolunnut monia maastoja ja saanut nauttia huikeista luontokokemuksista. Suosikkimaastoa on vaikea valita, monimuotoisista ja sykähdyttävistä paikoista on täällä jopa runsaudenpulaa! Lempipaikkani on ehkä Kauhalan alue alkukesällä, käkien kukkuessa ja purojen solistessa.

Arvostan sitä, että luonto on Kirkkonummella lähellä kaikkia asukkaita. Virkistysalueet, latuverkot, kuntoportaat, frisbeegolfradat ja uimarannat ovat kovassa käytössä. Hienoa on myös se, että jokainen varhaiskasvatukseen osallistuva lapsi viettää ryhmänsä kanssa vähintään yhden päivän viikosta luonnossa. Luonto on paras liikuttaja, ja se kannustaa myös leikkiin, mielikuvituksen lentoon, yhteistyöhön ja kestävän elämäntavan taitoihin”, kertoo sivistysjohtaja Ikonen

Mitä haluaisit suositella Kirkkonummelle muuttavalle tai täällä jo asuvalle perheelle?

“Kirkkonummiseikkailu on huipputapa tutustua jännittäviin ja kiinnostaviin paikkoihin eri puolilla kuntaamme. Se on lasten näkökulmasta ja heidän sanoittamanaan laadittu koko perheen seikkailu, jota voi pelata niin lautapelinä kuin kohteissa retkeillen, hyvää ja helppoa yhteistä tekemistä siis. Seikkailu ohjeineen löytyy Kirkkonummen kunnan nettisivuilta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Muistattehan ottaa mukaan maistuvat eväät! “

Miten sivistyspalvelut näkyvät kaikenikäisille kuntalaisille?

“Viime elokuussa oli ilo huomata, kuinka hyvin Kirkkonummipäivät kokosivat kuntalaisia yhteen, pitkän pandemiaeristyksen jälkeen. Yhdessä tekeminen kuntalaisten, järjestöjen ja seurojen kanssa on meille tärkeää. Fyyri on osoittautunut toimivaksi kohtauspaikaksi, kuntalaisten yhteiseksi olohuoneeksi, jonne jokainen on tervetullut. Harrastus- ja senioripaku huristelee eri puolilla kuntaa tuomassa virkistystä ja toimintaa asukkaiden kotinurkille, kuten myös kirjastoautomme Ella. Lähiliikuntapaikat ovat osoittautuneet suosituiksi. Ja kansalaisopistossa voi harrastaa vaikkapa katalaanin kieltä tai huonekalujen entisöintiä, päivittää omat ensiaputaidot tai tutustua ukrainalaiseen keittiöön. Erityisryhmille löytyy myös monia kohdennettuja kursseja”, toteaa Ikonen.

Mitä nostaisit esiin juuri uuden vuoden alussa, vilkaisten vielä edellisen vuoden tapahtumiin?

“Olen iloinen ja vaikuttunut siitä, kuinka korkeatasoista työtä meillä tehdään: niin kouluissa, päiväkodeissa kuin vapaa-ajan palveluissakin; suomeksi, ruotsiksi ja vähitellen tarvittaessa myös muilla kielillä. Oma huippuhetkeni viime syksyltä taisi olla Masalan Nuorisoteatterin esitys Yhdeksän hyvää syytä elää. Teksti, toteutus ja koko esityksen palo oli ajankohtainen ja koskettava. Nuorisoteatteri tekee hienoa työtä antamalla monelle lapselle ja nuorelle elämänikäisen harrastuksen – ja meille katsojille elämyksiä ja yhteisiä kokemuksia,” Ikonen tiivistää ja jatkaa: ” Kirkkonummi on todellinen sivistyskunta, ollaan siitä rohkeasti ylpeitä, yhdessä!”