Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Opetus ja koulutus / Perusopetus / Hae kouluun / Lähikoulu ja lähikoulun osoittaminen

Lähikoulu ja lähikoulun osoittaminen

Perusopetuksen oppilaat käyvät pääsääntöisesti omaa lähikouluaan. Oppilaan lähikoulu määräytyy oppilaan kouluun ilmoittautumisajankohtana voimassaolevan väestörekisteriin merkityn asuinosoitteen perusteella. Mikäli huoltajat asuvat eri osoitteissa, huoltajien tulee tehdä lapsensa kouluun ilmoittaminen yhteisymmärryksessä.

Ilmoittautumisten jälkeen koulujen rehtorit tekevät päätökset oppilaaksi ottamisesta kuhunkin kouluun ja päätökset lähetetään tiedoksi huoltajille.

Oppilaaksiotossa suomenkielisiin kouluihin kunta on jaettu kolmeen alueeseen:

• Masala (itäinen alue)
  • Keskusta (keskinen ja eteläinen alue)
  • Veikkola (pohjoinen alue).

Kullakin alueella toimii yksi 1–9 vuosiluokkien yhtenäiskoulu, joka toimii yhteistyössä alueella muiden 1–6 vuosiluokista muodostuvien ns. syöttökoulujen kanssa. Jokirinteen, Veikkolan ja Nissnikun koulut ovat vuosiluokista 1–9 muodostuvia yhtenäiskouluja.

Muuhun kuin lähikouluun hakeminen

Oppilaalla on mahdollisuus pyrkiä oppilaaksi muuhunkin kuin omaan lähikouluun. Huoltajan on jätettävä asiaa koskeva hakemus täyttämällä toissijaiseen kouluun hakeminen -lomake. Kunkin koulun oppilaspaikkojen tilannetta voi tiedustella kyseisen koulun rehtorilta ja päätöksen tekee rehtori Suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan hyväksymien oppilaaksiottoperusteiden mukaisesti.

Oppilaan huoltaja vastaa oppilaan koulukuljetuksista, kun oppilas otetaan oppilaaksi muuhun kuin omaan lähikouluun huoltajan hakemuksesta.

HUOM! Mikäli kyseessä on kuntaan muuttava oppilas, tulee ensin olla yhteydessä suoraan kouluun ja täyttää sen jälkeen Ilmoitus uudesta oppilaasta – lomake.

Kaksikieliset oppilaat

Jos lapsi osaa suomea ja ruotsia yhtä hyvin, voi huoltaja päättää, kummankieliseen kouluun hän haluaa lapsen ilmoittaa.

Oppilaaksiotossa ruotsinkielisiin kouluihin kunta on jaettu neljään osaan:

• eteläinen alue
  • läntinen alue