Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Ympäristö / Viheralueet / Koirapuistot

Koirapuistot

Kunnan hoidossa olevat koirapuistot:

• Gesterbyn koirapuisto, osoite: Hopeahaka
  • Jolkbyn koirapuisto, osoite: Muurahaispolku
  • Laajakallion koirapuisto, osoite: Tarutie
  • Sundsbergin koirapuisto, osoite: Musketöörinpolku
  • Veikkolan koirapuisto, osoite: Kisapolku
  • Masalan koirapuisto, osoite: Nissnikunraitti
  • Kirkkolaakson koirapuisto, osoite: Kirkkoherranpolku

Koirapuistojen kunnossapidosta huolehtii kunnossapitopalvelut.
Koirapuistoissa ei ole talvikunnossapitoa.

Palautetta koirapuistojen kunnosta voit antaa tästä.

Koirien ulkoilutus

Koirien ulkoiluttaminen katualueella ja puistoissa on säädetty järjestyslailla (612/2003, 4. luku) yleisen viihtyvyyden ja turvallisuuden säilyttämiseksi.
Laki velvoittaa mm. koiran omistajan tai haltijan koiran kytkettynä pitämisen sekä huolehtimaan, etteivät ulosteet jää hoidettuun ympäristöön.
Samat säädökset koskevat myös kissoja.

KOIRAPUISTON SÄÄNNÖT

Järjestyslaki (27.6.2003/612) 14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.