Kirkkonummen kunnan talouden ylijäämä oli viime vuonna noin 12,7 miljoonaa euroa tilinpäätöksen ennakkotietojen mukaan. Vuoden 2022 alkuperäisen budjetin mukaan talous olisi ollut 2,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Ylijäämän saamiseen vaikutti uuden hyvinvointikeskuksen myyntivoitto. Ilman sitä kunnan tulos olisi ollut alkuperäisen budjetin mukainen.

– Hyvinvointialueuudistuksen myötä kunnan taloudellinen liikkumavara kaventuu, kun kunnan verotulot puolittuvat. On tärkeää, että talouden lähtötilanne on positiivinen. Hyvä lähtökohta mahdollistaa tarvittavia investointeja tulevaan kasvuun ja kehitykseen, kertoo Kirkkonummen vt. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen.

Toimintakate kasvoi viime vuonna alkuperäiseen budjettiin nähden 5 miljoonalla eurolla. Verotulot ylittivät vuoden 2022 talousarvion 7,7 miljoonalla eurolla, ja verotulot kasvoivat viime vuonna 7,3 % verrattuna vuoteen 2021.