Kiinnostaako metallinetsintä? Tule lyhytkurssille!

Metallinetsintä on nopeasti yleistynyt harrastuksena ja sen ansiosta on löytynyt myös aiemmin tuntemattomia muinaisjäännöksiä. Kirkkonummen opistojen ohjelmaan on nyt otettu myös metallinetsinnän alkeiskurssi. Kurssi on suomenkielinen ja siihen kuuluu kaksi luentoiltaa maaliskuussa sekä yksi kenttätyöpäivä huhtikuussa.

Luennoitsijana kurssilla on arkeologi Tarja Knuutinen Länsi-Uudenmaan museosta. Luennoilla käydään läpi vastuullisen metallinetsinnän toimintaohjeet, kuten metallinetsimien käyttöön liittyvä lainsäädäntö, paikan valinta, miten löytöjä tulee käsitellä ja kuinka tehdään ilmoitus löydöstä. Luennot pidetään Jokirinteen koululla ja tarvittaessa luennoille voi osallistua myös etänä Teams-yhteydellä. Osallistuminen luennoille on vaatimuksena kenttätyöpäivään osallistumiselle.

Kenttätyöpäivä pidetään Ragvaldsin museoalueella, Eliasvillanin pihapiirissä. Päivän aikana perehdytään metallinetsimien käyttöön sekä maastolöytöjen tunnistamiseen ja käsittelyyn. Ennen kenttätyöpäivän alkua kurssilaiset voivat halutessaan tutustua Porkkalan vuokrakauden 1944–56 näyttelyyn Eliasvillanissa.

Ilmoittautuminen kurssille on alkanut 25.1.2022. Koronatilanteen takia paikkoja on toistaiseksi vain 12, mutta tilanteen lientyessä paikkamäärää voidaan lisätä. Siksi kannattaa ilmoittautua myös jonoon kurssille.