Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Maankäyttö ja liikenne / Kadut ja tiet / Kunnossapito / Katuvalaistus

Katuvalaistus

Kunta huolehtii katuvalaistuksesta katujen ja yleisten alueiden osalta. Myös lähes kaikki yksityisteiden valaistukset ovat kunnan hoidossa.
Uudenmaan ELY-keskus vastaa Kantatie 51:n, Turun moottoritien (Vt1), Kehä III:n sekä Upinniementien (Mt. 1191) valaistuksesta.

Valaistusverkosto huolletaan kaksi kertaa vuodessa, ensimmäisen kerran alkuvuodesta ja toisen kerran syksyllä. Tällöin valot sytytetään alueittain päivällä ja kaikki pimeät lamput vaihdetaan. Joillakin alueilla suoritetaan myös ryhmävaihtoja, jolloin alueen kaikki lamput vaihdetaan.
Kustannussyistä yksittäisiä lamppuja ei vaihdeta erikseen.

Kiireelliset ja vaaraa aiheuttavat viat korjataan mahdollisimman pian. Katuvalon huollot ja korjaukset Kirkkonummella hoitaa Sähköverkkopalvelu Finland Oy.

Useimmilla valaistusverkon osilla on käytössä valaistustehon pudotus, jossa yöaikaan sammutetaan joka toinen tai kolmas lamppu. Vaihtoehtoisesti pudotetaan jännitettä, jolloin lamppuja poltetaan alhaisemmalla teholla. Säästötoiminto on päällä klo 23-5 välisenä aikana.

Katuvalaistuksen vioista (sammuneet valaisimet, kolareissa vaurioituneet katuvalopylväät) voit jättää ilmoituksen palautteen kautta tästä.
Asiakaspalvelu laittaa pyynnön eteenpäin sähköurakoitsijalle. Ilkivallasta pyydämme ilmoittamaan välittömästi Länsi-Uudenmaan poliisille. Sähköturvallisuuden vaarantavista tekijöistä voi ilmoittaa virka-ajan ulkopuolella hätänumeroon. Hätänumeroon ei saa ilmoittaa muita vikoja.