Kansallisen veteraanipäivän juhla Kirkkonummella 27.4.2023
” Sotiemme opetukset – Tulevaisuutemme turvaksi” – ”Lärdomar av våra krig – för vår framtida säkerhet”

Kirkkonummella veteraanipäivän juhlaa vietetään perinteiseen tapaan torstaina 27.4.2023. Tilaisuus alkaa seppeltenlaskulla sankarihaudoille kello 14.30. Sen jälkeen siirrytään torille, missä lukiolaiset laskevat kukkatervehdyksensä veteraanikiven luo.

Juhlatilaisuus kirjastotalo Fyyrin Mörne-salissa alkaa kello 15:30 ja kestää noin tunnin. Ohjelman aluksi vietetään kaksikielinen hartaustilaisuus, jossa pastoreina ovat Mikael Hultén ja Johanna Tilus ja kanttorina Mari Sirén. Hartaustilaisuuden päätteeksi pidetään hiljainen hetki.

Nuoria esiintyjiä veteraanijuhlassa

Musiikkiopiston nuoret oppilaat tuovat juhlaan musiikkitervehdyksensä tänäkin vuonna. Ohjelmassa on aluksi tuttu kansanlaulu Kotimaani ompi Suomi, jonka esittävät Linchi Hoang, viulu, Bach Hoang, piano ja Laura Airola, viulu. Kunnan tervehdyksen ja rannikkoprikaatin tervehdyksen jälkeen saamme kuulla Antonio Vivaldin Konserton a-molli osa 3, jonka esittävät Linchi Hoang, viulu ja Mika Lilius, piano.

Nuorten tervehdyksen tänä vuonna esittävät Porkkalan lukion oppilaskunnan edustajat Eela Jutila ja Joonatan Vuorensola. Sen jälkeen on vuorossa M. Mozkowskin sävellys Tarantella, jonka esittää Bach Hoang, piano. Tilaisuuden päätteeksi lauletaan yhteinen Maamme-laulu, sitä säestää Mika Lius.

Tänä vuonna tilaisuudessa ei ole tarjoilua. Fyyrin kahvila Messi avoinna ja juhlayleisö voi halutessaan käydä kahvilla omatoimisesti.

Valtakunnallinen pääjuhla Turussa

Kansallisen veteraanipäivän valtakunnallinen pääjuhla järjestetään vuonna 2023 Suomen Turussa teemalla ”Sotiemme opetukset – Tulevaisuutemme turvaksi” – ”Lärdomar av våra krig – för vår framtida säkerhet”. Päivän keskeisenä tavoitteena on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville.

”Suomen käymät sodat 1939 – 1945 opettivat meille monta asiaa maamme puolustuksen osalta. Yksi niistä, ja ehkä tämän teeman kannalta tärkein oli – ei enää koskaan yksin.
Nyt me olemme saranakohdassa, jossa nuo opetukset, yllä mainittu mukaan lukien, ovat saaneet kansakuntamme tekemään tulevaisuutensa turvaksi kauaskantoisia puolustusratkaisuja.
Sotiemme muisto ja perintö ovat siis olleet ja ovat vahvasti mukana, kun tulevaisuuttamme linjataan.”

Turun kaupunki järjestää vuoden 2023 kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan 27.4. Turun messukeskuksessa. https://www.turku.fi/kansallinen-veteraanipaiva-2023

Veteraaniasiain neuvottelukunnan kokouksessa 12.4.2023 neuvottelukunnan puheenjohtaja Veikko Vanhamäki luovutti Suomen Veteraaniliiton myöntämät ansiomitalit kulttuuritoimenjohtaja Maaret Elorannalle sekä Sari Suurjoki-Niemelle, joka on toiminut kunnassa veteraaniasiain neuvottelukunnan sihteerinä vuoden 2022 loppuun saakka.

Kuvassa vasemmalta Maaret Eloranta, veteraaniasiain neuvottelukunnan jäsenet Hannele Kauhanen, Sauli Råman, puheenjohtaja Veikko Vanhamäki, Sari Suurjoki-Niemi sekä jäsenet Henrik Nordell ja Nils Wallenius. Kuva: Antti Airaksinen.