Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Ympäristö / Ympäristönsuojelu / Ympäristöpalkinto

Ympäristöpalkinto

Kirkkonummen ympäristöpalkintoa on jaettu vuodesta 2015 alkaen. Palkinto on tunnustus Kirkkonummen ympäristön hyväksi tehdystä esimerkillisestä työstä.

Ympäristöpalkinnon saaja voi olla Kirkkonummella toimiva yritys tai yhteisö tai kirkkonummelainen yksityishenkilö. Palkinto on tunnustus Kirkkonummen ympäristön hyväksi tehdystä esimerkillisestä työstä joko viimeisen vuoden aikana tai pidemmällä ajanjaksolla. Palkinto myönnetään ympäristönsuojelua edistävistä toimista, jotka liittyvät esim. luonnon tai kulttuuriympäristön hoitoon, vesiensuojeluun, ympäristövalistukseen, energian säästöön, uusiokäyttöön, kierrätykseen sekä roskaamisen ja jätteiden synnyn vähentämiseen.

Hakuohje:

Miten ehdotetaan?

Palkinnon saajaa on voinut ehdottaa hakulomakkeella 10.8.2023 saakka.

Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä kaikki asiasta kiinnostuneet.

Ympäristöpalkinnon myöntämisperusteet

• ympäristöpalkinnon saaja on Kirkkonummella toimiva yritys tai yhteisö tai kirkkonummelainen yksityishenkilö,
  • palkinto on tunnustus Kirkkonummen ympäristön hyväksi tehdystä esimerkillisestä työstä joko viimeisen vuoden aikana tai pidemmällä ajanjaksolla,
  • palkinto myönnetään ympäristönsuojelua edistävistä toimista, jotka liittyvät esim. luonnon tai kulttuuriympäristön hoitoon, vesiensuojeluun, ympäristövalistukseen, energian säästöön, uusiokäyttöön, kierrätykseen sekä roskaamisen ja jätteiden synnyn vähentämiseen,
  • palkinnon saaja ei ole aikaisemmin saanut kunnalta vastaavaa tunnustusta ympäristöasioissa.

Ympäristöpalkinnosta päättäminen

Ympäristöpalkinnosta päättää raati, johon kuuluvat:

• kunnanhallituksen puheenjohtaja (raadin pj)
  • rakennus- ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja
  • yhdyskuntatekniikan johtaja
  • ympäristöpäällikkö

Ympäristöpalkinnon saaja julkistetaan ja palkinto annetaan kunnan järjestämässä palkitsemistilaisuudessa elokuussa.

Lisätietoa:
Ympäristöpäällikkö Anu Hynninen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi, p. 040 1269 678

Palkitut:

2015 Pekka Borg. Uutinen Viisykkönen.
2016 Kirkkoharjun koulun ympäristöraati ja Kirkkonummen Martat. Tiedote verkkosivuillamme.
2017 Sami Karjalainen ja Lions Club Kirkkonummi Kyrkslätt ry. Tiedote verkkosivuillamme.
2019 Kirkkonummen ympäristöyhdistys, kunniamaininta Hirsala Golf. Tiedote verkkosivuillamme.
2020 Nissnikun koulun virtuaaliluokkien järjestämä jättikirppis-tapahtuma, Ari Tuupanen ja Kirkkonummella ilmaiseksi -Facebook-ryhmä. Tiedote verkkosivuillamme.
2021 Luomanpuron kalatie­hank­e. Palkinto luovutettiin Marko Vähäkuo­puk­selle, jonka panostus hankkeeseen on ollut erityisen merkittävä. Ympäris­tö­pal­kinnon kunni­a­mai­ninnan sai kestävää kulutusta edustava paikallinen yritys, Suutari Fixeri Ky. Tiedote verkkosivuillamme.
2022 Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksen Vihreä lippu -ohjelma. Varhaiskasvatuksen Vihreä lippu -sertifikaatin saaneita yksiköitä ovat Hommas daghem, Jokirinteen päiväkoti, Kantvikin päiväkoti, Kartanonrannan päiväkoti, Kolsarin päiväkoti, Koskentorin päiväkoti, Laajakallion päiväkoti, Masalan päiväkoti, Neidonkallion päiväkoti, Nissnikun päiväkoti, Prästgårdsbackens daghem, Ravalsin päiväkoti, Sepänkannaksen päiväkoti, Sjökulla daghem, Veikkolan päiväkoti, Vuorenmäen päiväkoti, asukaspuistot Fyyri, Veikonvintti ja Piennarpiha sekä Kirkkonummen kunnan suomenkieliset perhepäivähoitoryhmät. Tiedote verkkosivuillamme.
2023 Kyllikki Stålnacke ja Porkkalan Martat, vieraslajitorjunta. Porkkalan Marttojen vieraslajitorjunnan talkookoordinaattorina toimiva Kyllikki Stålnacke ja Kirkkonummen Porkkalan Martat ovat tehneet tärkeää vapaaehtoistyötä torjumalla vieraslajeja kunnan alueella. Tiedote verkkosivuillamme