Kolsarin päiväkodissa toimii lasten ja kasvattajien yhteinen Vihreän lipun raati nimeltä Vihreät kynät. Raadin nimi on lasten itsensä keksimä. Lapsia raadissa on 17 ja kasvattajia viisi. Kuluneen kevään aikana ryhmän teemana oli Lähiympäristö.

Keväällä Vihreät kynät järjestivät päiväkodilla jo perinteeksi tulleen ilmaisen kirpputorin päiväkodin asiakasperheille. Tällä kertaa kirpparille otettiin vastaan päiväkoti-ikäisten kesävaatteita ja harrastusvälineitä. Päiväkodin kirpparille perheet saavat tuoda omalle perheelle ylimääräistä ja turhaa ja vastaavasti ottaa mukaansa tarvitsemansa ilmaiseksi.

Sen lisäksi, että kirpparista ilmoitettiin Kolsarin päiväkodin asiakasperheille Päikky -ohjelman kautta, taiteilivat Vihreät kynät hienot ilmoitukset päiväkodin portteihin ja ryhmien oviin. Tällä kertaa ilmoitukset laminoitiin, jotta ne voidaan uusiokäyttää. Ensi kerralla tarvitsee vain vaihtaa päivämäärät. Lisäksi raati valmisteli kirpparipaikan valmiiksi. Kotileikki käytävältä muutamaksi päiväksi pois, ja kirpparipöydät ja rekki tilalle.

Lasten retki kierrätys- ja avustuspisteille

Yhteistyö kirpputoriprojektissa sujui Vihreiltä kyniltä sutjakkaasti.

– Lapset pohtivat esimerkiksi mitä pitäisi tehdä, jos vaatteita tai tavaroita jää kirpparilta jäljelle, kertoo Kolsarin päiväkodin ympäristökasvattaja Ritva Pesonen.

Otetaan päiväkodille, annetaan niitä tarvitseville lapsille, heitetään roskiin, myydään toisella kirpparilla, olivat lasten ehdotukset. Hienoja keskusteluja siitä, ettei ehjiä vaatteita ja tavaroita kannata heittää roskiin vaan ne kannattaa kierrättää. Tällä tavalla voimme toimia ympäristön puolesta.

– Eräs lapsista muisti, että oli vienyt äidin kanssa leluja, johonkin paikkaan kirjaston lähelle toisesta maasta tulleille lapsille, Pesonen jatkaa.

Kyllä, Ukrainalaiset Kirkkonummella avustuspisteelle. Ryhmässä keskusteltiin, että Ukrainasta on tullut väkeä Suomeen ja monella heistä ei ole töitä Suomessa, eivätkä he vielä osaa meidän puhumiamme kieliä.

Kolsarin päiväkodilla ruvettiinkin suunnittelemaan retkeä Kirkkonummen keskustaan Ukrainalaiset Kirkkonummella avustuspisteelle. Niinpä ryhmä lapsia lähti kasvattajien kanssa tutustumaan avustuspisteen toimintaan. Sopivat tavarat lahjoitettiin avustuspisteelle ja loput vaatteet ryhmä vei jatkokierrätykseen.

Avustuspisteen toiminnasta lapsille kertoi Mirka Oinonen. Mirka perusti Ukrainalaiset Kirkkonummella avustusjärjestön ystävänsä Julia Tolosen kanssa. Toimintaa pyöritetään vapaaehtoisten voimin ja tavara- ja ruokalahjoituksin. Siellä järjestetään ukrainalaisille myös muuta toimintaa kuten esimerkiksi taidepajoja, suomen kielen opetusta ja muuta mukavaa yhdessäoloa. Kesän ajan avustuspisteen toiminta on tauolla.

Lapset kävivät myös kurkistamassa Kirkkonummen Marttojen kirppariin ikkunan takaa – kirppari on auki lauantaisin. Viereisellä parkkipaikalla oli myös Reccin lumppukeräyslaatikko ja Kirkkonummen ostarilla monenlaisia keräyslaatikoita. Lapset huomasivat, että lähiympäristössämme on monia erilaisia kierrätyspaikkoja!

Lasten ajatuksia kierrätyksestä ja muiden auttamisesta

Lapset miettivät myös yhdessä päiväkodin aikuisten kanssa, minkälaisia ajatuksia heillä oli kirpputorin järjestämisen ja retkipäivän jälkeen.

”Minulle tulee hyvä mieli”, sanoivat Leo ja Elea, kun he miettivät sitä, miltä tuntuu antaa vaatteita ja tavaroita niitä tarvitseville. Päiväkodin lapset uskovat myös, että vastaanottajat saavat hyvän mielen ja tulevat iloisiksi lahjoituksista. ”Kyllä, heille tulee iloinen ilme”, pohtivat Oliver, Elise ja Leo. Entä, onko kukaan lapsista itse saanut esimerkiksi leluja tai vaatteita kirpparilta? Lilja kertoi saaneensa leluja. Kaikki lapset olivat yhdessä sitä mieltä, että on hyvä, kun vaatteita ja tavaroita kierrätetään.

Kolsarin päiväkoti on ollut Vihreä lippu -päiväkoti keväästä 2021 alkaen.

Vihreästä lipusta voit lukea lisää www.vihrealippu.fi