Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Maankäyttö ja liikenne / Kadut ja tiet / Yksityistiet

Yksityistiet

Yksityistieavustukset

Yleistä

Yksityistiellä tarkoitetaan tietä, jolle on joko kunnan tai maanmittauslaitoksen pitämässä toimituksessa annettu tieoikeuksia. Yksityistien tienpidosta, kuten kesä- ja talvikunnossapidosta, vastaavat tieoikeuden saaneiden kiinteistöjen omistajat eli tieosakkaat. Tieosakkaat ovat voineet järjestäytyä tiekunnaksi, jolloin tienpitoa koskevista asioista päätetään tiekunnan kokouksessa. Jos tiekuntaa ei ole, osakkaat sopivat tienpidosta keskinäisin sopimuksin.

Yksityistiet Kirkkonummella

Kirkkonummen kunnassa yksityisteillä on merkittävä rooli. Ne täydentävät kaavateiden sekä valtion maanteiden muodostamaa liikennöintiverkkoa. Osa yksityisteistä johtaa merkittäville virkistys- ja ulkoilualueille, kuten Meikon luonnonsuojelualueelle sekä Linlon ulkoilualueelle. Myös monet muut lähivirkistysalueet ja uimarannat sijaitsevat yksityisteiden varsilla.

Kirkkonummen kunnassa on 2020 alkuvuodesta tiekuntia 266 kpl ja ne ylläpitävät noin 345 km tietä. Alla olevassa kartassa on merkitty yksityistiekunnat.