Winellska skolanissa perehdyttiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin

07.10.2019 14:46

Kategoria: Koulut Nuoret Opetus

Winellska skolanin vuosiluokkien 7 ja 8 oppilaat osallistuivat 23.–27.9 ensimmäiseen lukuvuoden kahdesta ilmiöviikosta. Viime vuonna aloitimme järjestelmän, jossa keskitymme YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, jotka ovat osa kestävän kehityksen tavoiteohjelmaa (Agenda 2030). Ajatuksena on, että yläkoulun käytyään oppilas on työskennellyt jokaisen tavoitteen parissa monipuolisesti ja käytännönläheisesti. Tänä vuonna keskitymme myös oppilaiden yhteistyö- ja tiimityötaitojen vahvistamiseen.

Viikko alkoi maanantaina kahdella innostavalla luennolla. André Lindqvist Uudenmaan prikaatista kertoi ajastaan rauhanturvaajana Libanonissa. Ida Haapamäki Martoista kertoi puolestaan minimalistisesta elämäntavastaan. Oppilaat tutustuivat myös lähiympäristöönsä vastaamalla kestävään kehitykseen liittyviin kysymyksiin digitaalisen pelin Sepon kautta.
Tiistaina alkoi työskentely työpajoissa, ja tässä muutama esimerkki siitä, mitä oppilaat tekivät viikon aikana.

Tavoite 11 – Kestävät kaupungit ja yhteisöt. Oppilaat opiskelivat ongelmalähtöisesti ja saivat tehtäväksi suunnitella mitä ottaisivat mukaansa, jos eläisivät autiolla saarella kymmenen vuotta. Lähtökohtana oli, että saari olisi lähes samassa kunnossa kymmenen vuoden kuluttua. Heillä ei olisi mitään yhteyttä muuhun maailmaan, ja heidän pitäisi olla omavaraisia.

Tavoite 10 – Eriarvoisuuden vähentäminen. Oppilaat keskustelivat siitä, miten he ymmärtävät tasa-arvoisen yhteiskunnan. Oppilaat olivat myös kokeilleet paralympialaisia lajeja, ja pohtivat mitä tunteita se oli heissä herättänyt.

Tavoite 14 – Vedenalainen elämä. Oppilaat pohtivat miksi vesi on resurssi, josta pitää pitää huolta, ja miten voimme huolehtia meristämme. Oppilaat ovat puhdistaneet vettä, ja poistaneet siitä mm. öljyä, roskia, happamuutta ja mikromuoveja. Oppilaat pohtivat myös kuinka kauan eri materiaalien maatuminen kestää. Työpajassa tutustuttiin myös videoihin ja erilaisiin projekteihin, joita jo tehdään merien puhdistamiseksi. Oppilaat pohtivat myös, mitä he voivat itse tehdä.

Tavoite 1 – Ei köyhyyttä. Oppilaat tutustuivat köyhyyteen historiallisesta ja matemaattisesta näkökulmasta. He järjestivät maat rikkausjärjestykseen, katsoivat Hans Roslingin elokuvan Don´t Panic – End Poverty ja työstivät Gapminder-järjestön tilastoja maailman maista. Oppilaat työskentelivät myös pienryhmissä, jossa saivat tutustua yhteen maahan. Päivän lopussa oppilaat esittelivät maan historiaa, ja miten se on vaikuttanut maan taloudelliseen kehitykseen ja siihen, onko maassa köyhyyttä vai ei.

Tavoite 12 – Vastuullista kuluttamista. Työpajassa oppilaat pohtivat miten jokainen voi vähentää ruokahävikkiä. He olivat yhteydessä lähikauppaan, joka joka päivä keräsi koululle ruokakassin. Ruokakassissa oli elintarvikkeita, joiden parasta ennen -päivämäärä tai viimeinen myyntipäivä oli samana päivänä, kuin koulu sai kassin. Oppilaat loihtivat haistelemalla, maistelemalla ja katselemalla uskomattomia menyitä ruoka-aineista, jotka sitten nautimme yhdessä. Työpajan toisessa osuudessa oppilaat suunnittelivat ja painoivat oman logon kangaskasseihin.

Tavoite 16 – Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto. Päivä alkoi ryhmädynamiikkaa kuvaavilla harjoituksilla, jotka osoittivat millaiset lähtökohdat lapsilla on elämässä rauhan ja oikeudenmukaisuuden suhteen. Oppilaat katsoivat elokuvan Freedom Writers ja keskustelivat siitä.

Viikon lopuksi kaikki kokoontuivat liikuntasaaliin ja saivat tutustua ilmiöviikon tuotoksiin. Hymyt ja peukut osoittivat, että viikko oli ollut onnistunut!

Katja Långvik-Bucher

Juliste jossa kerrotaan ilmiöviikon teemasta