Vuosi 2023 on alkanut ja sen myötä kunnan tehtäväkenttä on muuttunut. Hyvinvointialueiden toiminnan käynnistäminen on ollut kunnille ja hyvinvointialueille valtava työ, joka jatkuu vielä alkuvuoden aikana. Kuntalaisten kannalta sosiaali- ja terveyspalvelut eivät kuitenkaan katoa mihinkään kunnasta. Kunnan ja hyvinvointialueen palvelut tukevat jatkossa toisiaan ja kunnalle jää myös kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tehtävä. Kirkkonummen kunta ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue tekevät jatkossa läheistä yhteistyötä.

Kirkkonummellakin kunnan tulevaisuuden suunnittelua uudessa tilanteessa on leimannut talouteen liittyvä epävarmuus. Sote-uudistuksen rahoitusmalli on haastava Kirkkonummen kaltaiselle kasvavalle kunnalle, jolla on tulevina vuosina merkittäviä investointitarpeita uusien asunto- ja työpaikka-alueiden infrastruktuuriin, kouluihin ja päiväkoteihin sekä vapaa-ajan palveluihin. Jatkossa kunnan on rahoitettava nämä investoinnit entistä pienemmillä verotuloilla ja valtionosuuksilla.

Lähtökohta on kuitenkin hyvä: viime vuoden aikana Kirkkonummella on kuultu positiivisia uutisia kunnan verotulojen vahvistumisesta ja yritysten investoinneista. Vuonna 2023 kunnan noin 1700 ammattitaitoista työntekijää huolehtivat kunnan järjestämistä palveluista ja viranomaistehtävistä.

Yhdyskuntatekniikan johtaja, vs. kunnanjohtaja Anna-Kaisa Kauppinen