Kansallisen veteraanipäivän juhla Kirkkonummella 27.4.2022 Fyyrin Mörne-salissa – juhlaohjelma myös kunnan YouTube-kanavalla

Kansallisen veteraanipäivän juhlaa vietetään Kirkkonummellakin keskiviikkona 27.4.2022. Veteraanipäivän teemana on tänä vuonna ”Maamme versoo uutta – I vårt land spirar det nya”. Teema korostaa veteraanien perinnön siirtymistä nuoremmille sukupolville jaetuksi ymmärrykseksi, josta kasvaa uutta sisältöä.

Tilaisuus Kirkkonummella alkaa perinteiseen tapaan seppelten laskulla sankarihaudoille klo 11. Sen jälkeen on vuorossa lukiolaisten kukkatervehdys veteraanikivelle torin äärellä. Tilaisuudessa ei tällä kertaa ole kahvitarjoilua eikä yhteiskuljetuksia. Kirjastotalo Fyyrin kahvio on avoinna.

Ohjelma Mörne-salista videoidaan kunnan YouTube-kanavalla

Kello 12:00 alkaa juhlatilaisuus Fyyrin Mörne-salissa. Tilaisuus videoidaan Kirkkonummen kunnan YouTube-kanavalle. Katso lähetys täältä!

Videoinnin toteuttaa Kirkkonummen Videoharrastajat ry. Kuvausjärjestelyjen takia salin yleisömäärä rajoitetaan noin 60 henkilöön. Toivomme, että yleisö on paikalla Mörne-salissa hyvissä ajoin ennen lähetyksen alkua klo 12. Musiikkia esittävät Kirkkonummen musiikkiopiston oppilaat ja juontajana toimii kulttuuritoimenjohtaja Maaret Eloranta.

Ohjelmassa on aluksi Kirkkonummen seurakuntien kaksikielinen hartaushetki. Sen jälkeen vietetään pieni hiljainen hetki. Ensimmäisenä musiikkiesityksenä kuullaan Jukka Kuoppamäen ”Sininen ja valkoinen”, jonka esittää musiikkiopiston kitararyhmä Pentti Hildénin johdolla.

Kunnan tervehdyksen pitää kunnanvaltuuston puheenjohtaja, kansaedustaja Anders Adlercreutz ja Rannikkoprikaatin tervehdyksen rannikkoprikaatin komentaja, kommodori Marko Laaksonen. Toisena musiikkiesityksenä kuullaan Jean Sibeliuksen Novellette, jonka esittävät Anna Pöyhönen viulu ja Johanna Pöyhönen piano.

Nuorten tervehdys tulee tällä kertaa Kyrkslätts Gymnasiumista, esiintyjinä ovat lukiolaiset oppilaat Rinja Palm ja Andreas Skogssten. Sen jälkeen kuulemme vielä A. Tschetschulinin Gavotin, jonka esittävät Anna Pöyhönen viulu ja Akseli Pöyhönen piano. Tilaisuus päättyy yhteiseen Maamme-lauluun, josta lauletaan 1. säkeistö ensin suomeksi, sitten ruotsiksi.