Veteraanien palvelut

Kirkkonummen kunnan järjestämiä veteraanien palveluja voivat käyttää ne sotaveteraanit, joiden kotipaikka on Kirkkonummi ja joille on myönnetty rintamasotilastunnus, rintamatunnus tai rintamapalvelutunnus.

Kuntoutukseen ja kotona asumista tukeviin palveluihin oikeutetun rintamaveteraanin tulee olla Suomessa asuva vuosien 1939 – 1945 sotiin osallistunut rintamasotilastunnuksen, rintamapalvelustunnuksen tai rintamatunnuksen omaava rintamaveteraani. Valtiokonttori jakaa määrärahat erikseen kuntoutuksen ja kotona asumista tukevien palveluiden määrärahoihin.

Kuntien keskusjärjestöjen aloitteesta on vuodesta 1987 lähtien asetettu veteraaniasiain neuvottelukunta. Sen tehtävänä on toimia veteraanijärjestöjen ja kunnan yhteistoiminta- ja asiantuntijaelimenä, joka seuraa rintamamiesveteraanien palvelutilannetta kunnassa sekä avustaa kunnan viranomaisia palvelujen kehittämisessä.

Veteraanijärjestöt ovat Kyrkslätts Krigsveteran- och Traditionsförening rf ja Espoon Sotaveteraanit ry, Kirkkonummen jaosto. Sihteerinä toimii vanhuspalveluiden koordinaattori Sari Suurjoki-Niemi.