Mopojen virittäminen kulkemaan sallittua kovempaa on edelleen yleistä. Viritetyllä mopolla tieliikenteessä ajaminen on laitonta ja siitä aiheutuvat sakot voivat nousta huomattavan suuriksi.

Mopo on mukava ja kätevä tapa nuorelle liikkua paikasta toiseen. Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h. Mopon paikka liikenneympäristössä on pääsääntöisesti ajoradalla. Mopoilu on sallittu yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävillä ainoastaan silloin, kun liikennemerkin yhteydessä on erillinen Sallittu mopoille -lisäkilpi. Kirkkonummella mopoilu on sallittu kahdella yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä. Nämä ovat Länsiväylä Kirkkonummen keskustasta Siuntion rajalle (Kaapelitielle) ja Upinniementie Sillankulman ja Strömsbyntien välillä.

Viime aikoina myös sähköavusteiset pyörät ovat lisänneet suosiotaan kaikenikäisten parissa. Sähköavusteissa pyörässä avustus toimii poljettaessa ja sen on lakattava, kun nopeus ylittää 25 km/h. Alamäessä sähköavusteisen pyörän niin kuin tavallisenkin pyöränkin nopeus voi helposti nousta yli 40 km/h. Sähköavusteisella pyörällä liikutaan pyöräilijän liikennesääntöjen mukaan ja yhdistetyillä kävely- ja pyöräteillä pyöräilijän on hyvä noudattaa varovaisuutta lähestyttäessä muita liikkujia.

Poliisi valvoo aktiivisesti mopoilijoita Kirkkonummella

Komisario Hannu Kontolan mukaan Kirkkonummen alueella tavataan vuosittain lukuisia viritettyjä ja muutenkin epäkuntoisia mopoja. Myös mopoilijoiden liikennekäyttäytymisessä olisi parannettavaa. Usein nämä asiat liittyvät väärissä paikoissa ajeluun ja kovaan meluun. – Moottoripyöräpoliisit ovat nyt aloittaneet ajokautensa, ja poliisi tulee valvomaan aktiivisesti Kirkkonummen alueen mopoilijoita ja tarvittaessa puuttumaan epäkohtiin, kertoo Kontola.

Mistä tiedät, että mopo on viritetty?

Viritystä voi olla vaikea havaita ulospäin. Mopon ulkoasusta ja äänestä voi kuitenkin päätellä jotain. Viritetty mopo kiertää yleensä nopeammin ja on ääneltään hiukan terävämpi kuin vakiomopo.

Moni vanhempi ei tunne nuorensa ajopeliä kovin hyvin. Länsi-Uudenmaan poliisilaitos haluaakin nyt kannustaa vanhempia tarkistamaan yhdessä nuoren kanssa kaksipyöräisen kunnon. Tätä varten poliisi julkaisee virallisella Poliisitube-Youtube-kanavalla kaksi videota.

Ensimmäisessä Poliisitube-videossa komisario Kontola vastaa yleisimpiin kysymyksiin, joita poliisilta kysytään mopoihin liittyen. Toisessa videossa poliisi käy konkreettisesti läpi, mitä vanhemman on syytä nuorensa kanssa tarkastaa moposta ja miten.

Liikenneturvan Youtube-videolta voit kuunnella virittämättömän mopon ja viritetyn mopon äänen eroa. Videolla kerrotaan myös muita vinkkejä viritetyn mopon tunnistamiseen https://www.youtube.com/watch?v=fY4S0E6N4e8&list=PL0McFvjKHj-Ah5uZB0UqmiqKY0sIoDOYS&index=2

Viritetty sähköpyörä on mopo

Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W. Avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa. Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta.

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

Lähteet: