Valoisa aika vähenee talvea kohti mentäessä. Nyt on aika kiinnittää heijastin vaatteisin näkyvyyden varmistamiseksi ja oman turvallisuuden vuoksi. Vain puettu heijastin näkyy.

Kirkkonummen kunnan liikenneturvallisuustyöryhmän edustajat jakavat heijastimia tiistaina 11.10. aamulla ja iltapäivällä! Heijastimia jaetaan yhteensä 1200 kpl. Tule hakemaan itsellesi heijastin ja Ole vahvasti näkyvä liikenteessä!

Aamulla noin klo 7-8.45 välillä jaetaan heijastimia Kirkkonummen juna-asemalla ja Galleria-käytävän lähettyvillä.

Iltapäivällä noin klo 15.30–17.30 välillä jaetaan heijastimia Masalan juna-aseman ja kauppojen edustoilla.

Heijastin voi pelastaa henkesi

Heijastinta käyttämällä pimeässä liikkuva jalankulkija ja pyöräilijä näkyvät jopa seitsemän kertaa kauempaa kuin heijastinta käyttämätön henkilö. Liikenneturvan mukaan lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jopa 350 metrin etäisyydeltä. Tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa käyttämään heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessa.

Kaikista jalankulkijoiden kuolemantapauksista puolet tapahtui pimeällä tai hämärässä Liikenneturvan mukaan. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet, että heijastin olisi mahdollisesti pelastanut kahden heijastinta käyttämättömän, pimeällä onnettomuudessa kuolleen jalankulkijan hengen vuosittain. Tämä pieni esine unohtuu helposti syksyn tullen kiinnittää vaatteisiin. Heijastimia kannattaa kiinnittää useampikin eri puolille vaatteisin näkyvyyden parantamiseksi. Heijastin on edullisin vakuutus näkyvyyden varmistamiseksi pimeällä!

Lisätietoja kampanjasta Liikenneturvan sivulta: Heijastinpäivä

Katso kuinka heijastin näkyy