Etusivu / Varhaiskasvatus ja opetus / Opetus ja koulutus / Perusopetus / Opetuksen kehittäminen / Uudet lukutaidot

Uudet lukutaidot

Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti syksyllä 2020 Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman vuosille 2020-2023 ja se on osa ministeriön laajempaa Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa.

Kehittämisohjelmassa julkaistiin keväällä 2021 osaamisen kuvaukset tieto- ja viestintäteknologiselle osaamiselle, medialukutaidolle ja ohjelmointiosaamiselle. Osaamisen kuvaukset pohjautuvat varhaiskasvatussuunnitelman ja esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Kuvausten kehittämisestä vastaavat yhteistyössä Kansallinen audiovisuaalinen instituutti ja Opetushallitus.

Keväällä 2023 tehtiin Kirkkonummella TVT opetussuunnitelmaan (OPS) kevyt päivitys. Päivityksen tavoitteena oli selkeyttää OPS:n sisältöä. Lisäksi päivitys koski käytettävissä olevia ohjelmia ja sovelluksia. Sisältöihin tehtiin tarkennuksia Uudet lukutaidot –hankkeen linjausten mukaisesti.

Uudet lukutaidot –hankkeessa medialukutaidon opettamisella on entistä suurempi rooli. Informaatiovaikuttaminen on muuttuvassa maailmassa arkipäivää ja siksi kriittisen lukutaidon ja median tarkastelun opettaminen on entistä tärkeämpää. Sisältöjä on äidinkielen opetussuunnitelmassa, mutta muutama keskeinen käsite napattiin mukaan TVT OPS:aan. Lisäksi uutta on yhdessä tehtävä ohjelmointi.

Opetuksen tueksi on tehty materiaalipankki Digimajakka. Digimajakkaan pääset tästä.

Lisätietoja tvt-opetuksesta ja mediakasvatuksesta:

Ninja Somersalmi

etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi