Usein kysyttyä laduista ja luistelukentistä

Milloin ladut kunnostetaan? Milloin lähikenttämme jäädytetään? Saammeko kentille lisää penkkejä?

Kokosimme listan latuihin ja luistelukenttiin liittyvistä useimmin kysytyistä kysymyksistä.

Hiihtoladut:

• Hiihtolatujen tilanne kerrotaan ulkoliikunta.fi-palvelussa, jota latujen tekijät päivittävät.
  • Koneella tehtävä latu vaatii runsaasti lunta. Esimerkiksi kymmenen (10) sentin lumikerroksesta saadaan tampattuna vain noin yksi (1) senttiä latupohjaa. Latu-urien tekeminen aloitetaan, kun tiivistetty (n. 6-8 cm) lumikerros latupohjan koko leveydeltä on saavutettu.
  • Latukone kunnostaa Jerikonmäen ja Veikkolan hiihtoladut. Muut ladut huolletaan kelkalla.
  • Lumisateiden jälkeen, suotuisien kelien jatkuessa, ladut saadaan hiihtokuntoon 1-3 päivässä. Kirkkonummella ei ole yhteiskäyttöreittejä. Kunnostetulla ladulla käveleminen ja ladun rikkominen on kiellettyä.
  • Hiihtoladuilla tai hiihtoladuille pulkkailu on kiellettyä.
  • Huomioittehan myös järjestyslain §14, jonka mukaan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle.
  • Latuja huolletaan vallitsevien sääolosuhteiden mukaisesti. Hiihtokauden päättymisestä ilmoitetaan erikseen.

Luistelukentät:

• Kenttien jäädytystilanne ja kenttien kunto kerrotaan ulkoliikunta.fi-palvelussa, jota kenttien kunnossapitäjät päivittävät.
  • Kentän jäädyttäminen kestää ihannekeleillä, eli 5-10 asteen pakkasella, vajaan viikon. Jos pakkasta on liikaa, yli 20 astetta, jää alkaa halkeilla.
  • Jäädytettäviä kenttiä on tällä hetkellä 16 kappaletta. Kaukaloita kolme (3) kappaletta.
  • Valot (kaikilla kentillä ei ole valaistusta) laitetaan päälle, ja penkit tuodaan kentälle, vasta kun kenttä saadaan luistelukuntoon.
  • Maalit tuodaan ainoastaan kaukaloihin, muut kentät ovat tarkoitettu vapaaseen luisteluun.
  • Kenttien huoltokierrokset pyritään aloittamaan aamuisin aina eri kentiltä. Näin kentät saadaan luistelukuntoon tasapuolisesti, eivätkä tietyt kentät ole kunnossa aina ennen muita.
  • Auraus ja jäädytys tehdään sääolojen (lämpötila, sade) mukaan.
  • Kenttien jäädytystä jatketaan vallitsevien sääolosuhteiden mukaisesti. Luistelukauden päättymisestä ilmoitetaan erikseen.

Palautetta laduista ja luistelukentistä

Palautetta laduista ja luistelukentistä

Voit laittaa kysymyksesi tai palautteesi latujen ja luistelukenttien ylläpitoon liittyen osoitteeseen kunnossapito@kirkkonummi.fi.