Vuonna 2018 alkanut Turvallinen koulumatka kaikille -kampanja sai tänä vuonna jatkoa parin vuoden tauon jälkeen. Osana kampanjaa Autokoulu Safiiri tarjoaa yhteistyössä Kirkkonummen kunnan kanssa kaikille Kirkkonummen kahdeksasluokkalaisille liikennevalistusta ja mopoinfoa.

Ensimmäisenä vuorossa olivat tiistaiaamuna 17.5. Nissnikun koulun ja myöhemmin samana päivänä Veikkolan koulun kahdeksasluokkalaiset. Keskiviikkona 18.5. tapahtuman pyörteisiin pääsivät myös kahdeksasluokkalaiset Jokirinteen koulussa ja Winellska skolanissa. Yhteensä näissä neljässä koulussa on noin 600 kahdeksasluokkalaista, jotka ovat juuri nyt parhaassa mopoiässä.

Tapahtuman aikana oppilaat saivat tietoa mopoilusta. Lisäksi he saivat suorittaa tehtäviä erilaisilla rasteilla. Oppilaat osallistuivat tietovisaan kännyköiden kautta. Tuloksista huomasi, että nuoret tietävät hyvin, miten käyttäydytään fiksusti liikenteessä, mutta vaikeimpia kysymyksiä olivat kuitenkin risteys- ja suojatiekysymykset.

Käytännön kokeiluja ja oivalluksia liikenneturvallisuudesta erilaisilla rasteilla

Oppilaat pääsivät kokeilemaan törmäyskelkkaa, jossa istuudutaan auton penkkiin, laitetaan turvavyö kiinni ja liutaan eteenpäin 7 km/tunnissa – kunnes tulee äkkipysähdys. Yksi kokeilijoista oli Elias Nissnikun koululta. Hän yllättyi, kuinka kova törmäys oli, vaikka vauhtia oli niinkin vähän. Eliaksen on tarkoitus syksyllä suorittaa mopokortti ja hän sanoi, että tästä mopoinfosta sai paljon hyviä oivalluksia.

Autokoulun väellä oli myös mukanaan erikoinen vaaka. Kun sen päälle astuu, vaaka näyttää henkilön painon silloin kun auto ajaa 50 km/h. Tavallisen kasiluokkalaisen paino siinä nopeudessa on noin 2500–3000 kg.

Yhtenä tehtävänä oli kävellä tarkkaamattomuusmaton reitti läpi ja siitä otettiin aika, ja toisella kertaa piti kävellessä kirjoittaa tekstiviestiä samalla. Monet oppilaat hämmästelivät, kuinka paljon hitaampi toinen kävelykierros oli. Puhelin kädessä oli paljon vaikeampaa.

Kypärän käytön tärkeyttä autokoulun väki esitteli kananmunan ja kananmunalle sopivan kypärän avulla. Kun kananmuna tiputetaan lattiaan, ei sille käy mitenkään niin kauan, kun on kypärä päässä. Sama pätee ihmisen päähän. Kypärä on siis mopoillessa aina päässä!

Kiitokset Kirkkonummen Autokoulu Safiirin väelle kiinnostavista oppitunneista!

Kuvassa Stefan Paul Autokoulu Safiirista