Turism

Porkkala marin

Säregna Kyrkslätt – överraskande nära

Kyrkslätt är en aktiv och mångsidig kommun som ligger invid goda trafikförbindelser vid Finlands sydkust, ungefär 20 km väster om Helsingfors. Över 685 år gamla Kyrkslätts kulturarv representeras av den medeltida stenkyrkan, hembygdsmuseer, lummiga herrgårdsmiljöer, det nationalromantiska ateljéhemmet Hvitträsk samt museiföremål och terrängobjekt som har sitt ursprung i Porkala arrendetid 1944-1956. Trots sin långa historia är Kyrkslätt hela tiden på väg mot något nytt.

Gamla kyrkor och ett nyare klostersamfund

Förutom den medeltida stenkyrkan är havskapellet i Obbnäs, som blev klart år 1965, och Haapajärvi träkyrka, som blev färdig år 1823, objekt med intressant kyrkoarkitektur. Ett intressant resmål är också Pokrova klostersamfund i Jorvas med sin ortodoxa kyrka.
Bekanta dig med historia och kultur på webbplatsen visitkirkkonummi.fi

Natur, fåglar och vattendrag

För naturvänner finns det intressanta utflyktsrutter i Kyrkslätt på naturskyddsområdet kring Meikos ödemarkssjö och i Noux nationalpark samt i Porkalas skärgårdslandskap, som också föredras av fågelskådare. I Porkala finns en trivsam gästbåtshamn som betjänar båtfararna. På Porkala udd i Kyrkslätt finns Nylands tystaste plats.
Bekanta dig med natur på webbplatsen visitkirkkonummi.fi och retkipaikka.fi/kirkkonummi -webbsidorna

Aktiviteter och upplevelser

För äventyrsturisten finns det upplevelser i Kyrkslätt året om: paddlingsutflykter, bränningsfiske, hundspannsfärder och bergsklättring m.m. Hjortlandets slalombackar lockar vintersportare i alla åldrar redan vid de första köldgraderna. Det finns flera högklassiga stall i Kyrkslätt för hästintresserade. Kyrkslätts olika golfcenter betjänar golfentusiasterna.
Bekanta dig med alternativ för egen aktivitet på webbplatsen visitkirkkonummi.fi och retkipaikka.fi/kirkkonummi -webbsidorna

Kontakta oss med visit@kirkkonummi.fi.

Kyrkslätts kommuns turism

Visit Kirkkonummi -webbsidor