Tervetuloa Ragvaldsiin Luonnonkukkien päivänä 19.6.2022!

Pohjoismaista luonnonkukkien päivää vietetään kesäkuussa eri puolilla Pohjoismaita. Myös Kirkkonummella on tänäkin vuonna luonnonkukkapäivään liittyvää koko perheen ohjelmaa sunnuntaina 19.6. klo 12–15.

Ragvaldsissa erityisteemana on tänä vuonna luonnon monimuotoisuus ja kotimaisten luonnonkasvien käyttö kotipihan koristeena. Museon pihapiireissä on esimerkkejä koristekasveiksi sopivista luonnonkasveista ja vanhoista perennoista, joita voi löytyä pihoilta ja pientareilta.

Lapset voivat aikuisten seurassa seikkailla Ipananpolulla museoalueen maisemissa. Reitin varrelle on tarjolla myös leikkivinkkejä. Museon uusille maskoteille, kissalle, kilille ja hiirulaisille on nimikilpailu, johon voi osallistua klo 14:15 saakka. Nimiä voi edottaa vaikka heti vastaamalla kyselyyn osoitteessa: https://forms.office.com/r/QEXxfcGx3R.

Ragvaldsin museoalueen uudet maskotit voit nähdä Ragvaldsin saunan ikkunassa, Överbyntie 140. Ehdota nimiä maskoteille vastaamalla kyselyyn 19.6. klo 14:15 mennessä. Kuva Topias Tiihonen.

Lampaat riihikedolla maisemanhoitajina

Tämän vuoden Luonnonkukkien päivän tunnuskasvi on mäkitervakko. Se on paahteisten ketojen kasvi. Menneinä vuosisatoina laiduntaminen muokkasi maisemaa ja monet kauniit kukkakedot kukoistivat maaseudulla. Laiduntamisen loputtua maisemat ovat kasvaneet umpeen ja ketokasvit ovat harvinaistuneet.

Ketokasveja voi ihailla Ragvaldsin riihen lähettyvillä. Luonnonkukkapäivänä Ragvaldsin riihikedolle tulee vierailulle ahvenanmaanlampaita, jotka tekevät maisemanhoitotyötä eri puolilla Uuttamaata. Pienlampuri Reetta Kandolinilta voi kysellä lampaiden elämästä ja niiden työstä maisemanhoitajina.

Opi tunnistamaan kasveja mobiilisovellusten avulla

Ragvaldsin pihapiireissä kasveja on merkitty nimikyltein, joiden avulla ne on helppo tunnistaa ja Renkituvassa on esillä kasveihin liittyvää kirjallisuutta. Uudet mobiilisovellukset tarjoavat kasveista kiinnostuneille hyvän mahdollisuuden oppia tunnistamaan kasveja missä tahansa. Päärakennuksen pihalla biologian opiskelija Topias Tiihonen opastaa mobiilisovellusten käytössä klo 13:00-14:00.

Lisäksi kävijät voivat tutustua opetuskasvitarhan hyötykasveihin ja vanhoihin kulttuurin seuralaiskasveihin kulttuuritoimenjohtaja Maaret Elorannan opastuksella klo 12:30.

Omat eväät mukaan

Luonnonkukkien päivän retkelle kannattaa ottaa omat eväät mukaan. Eväitä voi nauttia vaikka aitan rappusilla istuskellen. Ragvalds sijaitsee vanhan Kuninkaantie-reitin varrella, puolitoista kilometriä Kirkkonummen keskustasta Siuntioon päin. Osoite on Överbyntie 140, pysäköintialue on tien pohjoispuolella. Ragvaldsiin on helppo tulla myös kävellen tai polkupyörällä. Lähin bussipysäkki on Ravalsinkuja, Ki0434 Överbyntie.