Saavutettavuusseloste

Kirkkonummen kunta pyrkii takaamaan verkkosivujen saavutettavuuden Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2016/2102 ja Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti. Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua www.kirkkonummi.fi ja www.kyrkslatt.fi ja se on laadittu 21.09.2020.

Vaatimustenmukaisuus

Verkkosivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1:ssä esitettyjen vaatimusten tasoja A ja AA suurelta osin.

Ei-saavutettava sisältö

Kirkkonummen kunnan verkkosivusto sisältää toimisto-ohjelmien tiedostoja (esim. doc, pdf, xls), joista kaikki eivät ole saavutettavia.  Suurin osa näistä on ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja, jotka eivät kuulu sovellettavan lainsäädännön piiriin. Tämän jälkeen julkaistut ei-saavutettavat tiedostot tarkistetaan ja korjataan viimeistään vuodeksi 2022 suunnitellun verkkosivu-uudistuksen yhteydessä.

Tarvittaessa voit pyytää tiedostoja saavutettavassa muodossa sähköpostitse osoitteesta saavutettavuus@kirkkonummi.fi

Linkkien saavutettavuus: Joillakin sivulla on kaksi tai useampi samannimistä linkkiä, jotka viittaavat eri kohteisiin. Joistakin kuvalinkeista puuttuu tekstivastine.

Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät kaikilta osin täyty:

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
Havaitut puutteet tarkistetaan ja korjataan viimeistään vuodeksi 2022 suunnitellun verkkosivu-uudistuksen yhteydessä.

Verkkosivustolla on lisäksi ulkopuolisten tahojen tuottamia sisältöjä, jotka eivät ole Kirkkonummen kunnan itsensä tuottamia, rahoittamia tai valvomia, joten ne eivät kuulu lainsäädännön piiriin.

Sivustolla on myös mallinnuksia sisältäviä tiedostoja, joita ei ole tarkoitettu navigointikäyttöön, joten ne eivät kuulu lainsäädännön piiriin.

Sivustolla on YouTube –videoupotuksia, joissa ei ole tekstityksiä. Videot on julkaistu ennen lain voimaantuloa.

Sivustolla on myös linkkejä yli 14 vuorokautta vanhoihin videotallenteisiin kunnanvaltuuston kokouksista, joihin ei kohtuuttoman rasitteen vuoksi ole voitu lisätä tekstityksiä.

Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät kaikilta osin täyty:
1.2.2 Tekstitys (tallennettu)

Saavutettavuusselosteen laatiminen

Kirkkonummen kunnan verkkosivusto on julkaistu vuonna 2017.
Tämä seloste on laadittu 21.9.2020 ja sitä on täydennetty 28.10.2020.

Seloste perustuu itsearviointiin, teknisen alustan toteuttajan lausuntoon sekä SiteImprove-ohjelmaan. Tarkistamme selosteen vuosittain.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Vastaamme palautteeseesi 14 päivän sisällä.

Kirkkonummen kunnan verkkosivuston saavutettavuudesta voi antaa palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@kirkkonummi.fi tai puhelimitse numeroon 09 29671 (vaihde).

Voit myös pyytää ei-saavutettavia sisältöjä saavutettavassa muodossa.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto