Ragvalds, kulttuurimaisema

Ragvaldsin museoalueella suositaan perinteiseen maatalousympäristöön liittyvää kasvillisuutta.

Pihapiirissä kasvaa vanhoja koristekasveja sekä kulttuurin seuralaiskasveja. Keto riihen edustalla pyritään elvyttämään täyteen kukkaloistoonsa.

Piennarkasvit, kuten mäkitervakko ja matarat, antavat väriä Överbyntien varteen. Lammashakaa pidetään avoimena raivaamalla vesakkoa, siten puistometsän kasvillisuus pysyy monipuolisena.

Kasvitarhassa päärakennuksen eteläpuolella esitellään vanhoja viljelykasveja sekä hyötykasveja. Kasvilajisto vaihtelee vuosittain. Kasvitarhassa on erilaisia ravintokasveja sekä mauste- ja lääkeyrttejä ja kuitu- ja värjayskasveja.

Esimerkiksi saksankirveli kasvaa villiintyneenä vanhojen kartanoiden ympäristössä, kuten Volsissa Kirkkonummella. Sitä on viljelty jo keskiajalla. Kasvi kukkii aikaisin keväällä kermanvalkoisin kukin. Kookkaat siemenet kehittyvät nopeasti. Kasvissa on voimakas aniksen ja lakritsin maku ja tuoksu. Sitä on käytetty sekä vihanneksena että rohtona.

Ragvaldsin ipanapolku

Ragvaldsin ipanapolku esittelee kulttuurimaisemaa vanhan maatilan ympäristössä ipanan silmin. Lapsille suunnattuun ipanapolkuun voi tutustua omatoimisesti koska tahansa ipanapolun esitteen sekä polulta löytyvien kylttien avulla.

Kasvitarhan ystävät
Ragvaldsin pihapiirissä järjestetään toimintaa kasveista kiinnostuneille.

Osoitetiedot:
Ragvaldsin museo