Pyöräilyviikkoa poljetaan tänä vuonna pääteemalla ’’Jokaisella on oikeus turvalliseen pyöräilyyn’’. Valtakunnallisella Pyöräilyviikolla 6.-15.5.2022 kannustetaan ihmisiä pyöräilemään Kirkkonummella. Pääteemalla kiinnitetään huomio pyöräilyn turvallisuuteen vaikuttaviin olosuhteisiin. Samalla keskusteluun nostetaan koettu turvallisuus eli turvallisuuden tunteen vaikutus kansalaisten pyöräilyinnokkuuteen.

Koettuun turvallisuuteen vaikuttaa myös tiellä liikkujien oma toiminta ja tieliikennelain edellyttämä ennakointi. Sillä tarkoitetaan muun liikenteen aktiivista tarkkailua ja vaaratilanteiden välttämistä. Pyöräilijän tulee noudattaa varovaisuutta esimerkiksi risteyksissä ja käyttää tilanteeseen sopivaa ajonopeutta. Muista käyttää kypärää, näyttää suuntamerkkiä käännyttäessä, huolehtia näkyvyydestä sekä käyttää etu- ja takavaloa pimeällä!

Pyörätieverkosto rakentuu pala kerrallaan

Kirkkonummella on rakennettu lähes vuosittain uusia jalankulku- ja pyöräteitä maanteiden varsille ja uusille asemakaava-alueille. Viime vuosina on rakennettu pyöräteitä esimerkiksi keskustasta Tolsaan, Volsintielle ja Lapinkyläntielle sekä Haapiorinteeseen, Tinanpuistoon ja Vesitorninmäelle. Uusia jalankulku- ja pyöräteitä on suunnitteilla Turuntielle Veikkolasta Espooseen, Överbyntielle, Länsiväylän eteläpuolelle Sarvvikin ja Kehä III:n välille sekä useita muita hankkeita, joissa parannetaan nykyisiä yhteyksiä. Hankkeita toteutetaan vuosittain määrärahojen puitteissa. Työ on pitkäjänteistä ja pyörätieverkko täydentyy pala kerrallaan.

Hyppää satulaan – aloita pyöräilykausi

Perjantaina käynnistyy valtakunnallinen pyöräilyviikko, jonka päätavoitteena on kannustaa ihmisiä pyöräilemään. Kirkkonummen kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä kannustaa kaikkia alueen toimijoita kuten kouluja, työpaikkoja, kauppoja, harrastusseuroja sekä kuntalaisia hyppäämään satulaan ja aloittamaan pyöräilykausi!

Keväällä on hyvä aloittaa työmatkapyöräily tai ottaa rutiiniksi piipahtaa pyörällä kaupassa. Pyöräilyn voi yhdistää osaksi työmatkaa ajamalla pyörällä liityntäpysäköintiin ja jatkamalla matkaa joukkoliikenteellä. Se on hyvä keino tehdä kestävä liikkumisvalinta ja huolehtia omasta hyvinvoinnista!

Pyöräilyviikko sisältää kymmenen teemapäivää. Teemapäivien päivämäärät ovat suosituksia ja teemapäiviä voi järjestää milloin tahansa. Pääasia on pyöräily!

Lisätietoja pyöräilyviikosta ja teemapäivistä löydät täältä: https://pyorailyvuosi.fi/pyorailyviikko/