Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on määritellyt puutiaisaivotulehduksen (TBE-virus) riskialueeksi Kirkkonummen Luoman postinumeroalueen (02440) vuodesta 2021 alkaen, ja Masalan postinumeroalueen (02430) maaliskuusta 2022 alkaen, koska alueella on esiintynyt viime vuosina useita TBE-virustapauksia. Maksuttoman kolmen rokotteen perusrokotesarjan saa, jos henkilö asuu tai hänellä on vakituinen vapaa-ajan kesäasunto THL:n määrittämällä riskialueella ja hän on täyttänyt kolme vuotta.

Aiemmin rokottamaton henkilö saa perusrokotussarjan, johon kuuluu kolme maksutonta rokotetta. Toinen annos annetaan 1-3 kuukautta ensimmäisen jälkeen. Kolmas annos annetaan 9–12 kuukauden kuluttua toisesta annoksesta. Myös henkilö, jonka perussarja on kesken, saa täydennysrokotukset ilmaiseksi osana rokotusohjelmaa.

Perusrokotussarjan jälkeiset tehosterokotukset eivät kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan ja ovat omakustanteisia. Rokote ei ole tarpeen, jos ei oleile tai liiku luonnossa lumettomana aikana.

Kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat puutiaisaivokuumerokotukset alkavat viikolla 10 Masalan terveysasemalla sekä alueen kouluissa ja neuvoloissa.

02430 ja 02440 osoitteet

Ajanvaraus on mahdollista 3.3.2022 alkaen

Suosittelemme ensisijaisesti rokotusajanvarausta internetissä Masalan terveysasemalle: https://www.kirkkonummi.fi/eterveys

Rokotusajan voi varata myös numerosta 09 2968 3401 Masalan terveysasemalle. Ulkopaikkakuntalaisille kesämökkiläisille tämä on ensisijainen ajanvaraustapa.

Masalan neuvolassa annetaan rokotuksia siellä asioiville perheille ajanvarauksella, ole yhteydessä omaan neuvolan terveydenhoitajaan.

Kirkkonummen kouluissa annetaan rokotuksia riskialueella asuville koululaisille ajanvarauksella.Ota yhteyttä koulusi kouluterveydenhoitajaan, jos postinumerosi on 02440 tai 02430.

Muu Kirkkonummi

Puutiaisaivotulehdusta esiintyy myös muualla Kirkkonummella ja on mahdollista, että tulevaisuudessa kansallinen rokotusohjelma laajenee Kirkkonummella. Tällä hetkellä muualla Kirkkonummella on edelleen voimassa rokotussuositus. Kaikille kirkkonummelaisille, jotka liikkuvat erityisen paljon ja vähintään neljän viikon ajan luonnossa lumettomana aikana, suositellaan omakustanteista puutiaisaivokuumerokotetta. Reseptin ja rokotusajan voi pyytää omalta terveysasemalta. Rokotteen voi hankkia myös yksityisiltä terveysasemilta ja punkkibussista.

Borrelioosia vastaan ei ole rokotetta

On hyvä huomioida, että puutiaisten levittämä bakteeritauti borrelioosi on hyvin yleinen Kirkkonummella, eikä borrelioosia vastaan ole toistaiseksi rokotetta. Tämän takia puutiaisilta suojautuminen ja punkkisyyni luonnossa liikkumisen jälkeen on tärkeää koko Kirkkonummella.

Lisätietoa puutiaisaivokuumesta ja rokotteesta THL:n sivuilla:

Puutiaisaivokuume

Punkkirokote