Maailman suurin kaapelivalmistaja Prysmian Group investoi 100 miljoonaa euroa Pikkalan tehtaansa tuotantokapasiteetin kasvattamiseen vuoteen 2024 mennessä.

Investoinnin odotetaan tuovan Pikkalaan yhteensä 100–120 uutta työpaikkaa tuotteiden valmistukseen sekä korkean osaamisen asiantuntijatehtäviin. Tuleva investointi mahdollistaa suurjännitteisten 525 kilovoltin DC-kaapeleiden ja 400 kilovoltin AC-kaapeleiden tuotantomäärien kasvattamisen Pikkalan tehtaalla.

– On ilahduttavaa, että Kirkkonummi yritysympäristönä tarjoaa Prysmian Groupille sen kasvua ja kehittämistä mahdollistavat olosuhteet. Kunta kokee alueellaan jo toimivat yritykset suurena voimavarana, joka tarjoaa työllisyyttä ja hyvinvointia Kirkkonummelle ja sen asukkaille, sanoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio.

– Investoinnin kohdentuminen nimenomaan Prysmianin Pikkalan tehtaalle on edellyttänyt tiivistä vuorovaikutusta yrityksen ja kunnan kesken, mikä kantaa nyt hedelmää. Kirkkonummen kunta kiittää luottamuksesta ja toivoo investointien käynnistyvän suunnitellussa nopeassa aikataulussa, jatkaa Aarnio.

Prysmianin investoinnilla yhtiö vastaa energiamurroksen ja siihen liittyvän teknologian vauhdittamaan suurjännitemaa- ja -merikaapeleiden kysynnän kasvuun.

– On hienoa, että pystymme jatkossa tukemaan vahvasti energiaverkkojen nykyaikaistamista ja seuraavan sukupolven siirtoverkkojen kehittämistä Pohjois-Euroopan lähialueellamme, mahdollistaen samalla alueen siirtymisen uusiutuvaan energiaan. Pohjois-Eurooppa on energiamurroksen ja hiilineutraaliuden edelläkävijöitä maailmassa, ja on hienoa olla mukana uusiutuvien energiavarojen vapauttamisessa alueen yhteiskuntien käyttöön, sanoo Prysmian Group Finlandin maajohtaja Ferdinando Quartuccio

Uuden investoinnin mukaiset tehtaan laajennustyöt on tarkoitus aloittaa kesään 2022 mennessä.

Uutiskuva: Prysmian Group