Porkkalan lintuviikko esittelee lintu- ja luontoharrastusta monipuolisesti kaikenikäisille! Lintuviikon järjestävät yhteistyössä Kirkkonummen ympäristöyhdistys, Helsingin seudun lintutieteellinen yhdistys Tringa ry ja Kirkkonummen kunta. Koko ohjelma lisätietoineen löytyy lintuviikon sivuilta Porkkalanlintuviikko.fi

Kirjasto Fyyrin tapahtumat maanantaina ja perjantaina

Lintuviikko avataan perinteiseen tapaan Toristaijauksella Kirkkonummen torilla maanantaina 15.5. klo 13-15. Avajaispäivä jatkuu Kirkkonummen kirjasto Fyyrissä Aloita lintuharrastus! -tapahtumalla klo 16-18. Ohjelmassa on vinkkejä lintujen tarkkailuun ja luontoaiheisia kasvomaalauksia. Markku Jämsä kertoo Mörne-salissa Arktikasta ja kevään muista linturiemuista klo 17.30 alkaen, jonka jälkeen Kirkkonummelainen hyönteis- ja hämähäkkiaiheisiin keskittynyt tietokirjailija ja valokuvaaja Sami Karjalainen esittelee tietokirjojaan ja valokuvia.

Perjantaina Fyyrin Mörne-salissa luennoi tutkija Emma-Liina Marjakangas aiheenaan Luonnon monimuotoisuus – vakaan ekosysteemin perusta (klo 18-20). Aiheeseen paneudutaan erityisesti suomalaisen luonnon sekä lämpenevässä ilmastossa muuttuvien lintuyhteisöjen näkökulmasta.

Viikonloppuna retkeillään Porkkalanniemessä

Lasten lintu- ja luontotapahtuma lauantaina 20.5. klo 11 – 14 kutsuu tarkkailemaan lähiluontoa. Jo bussimatkalla Kirkkonummen matkakeskuksesta tähytään lintuja bussin ikkunasta. Tapahtumapaikkana on Porkkalan vanha kansakoulu (Porkkalantie 1826), jonne on rakennettu omatoimisesti käytäviä toiminnallisia rasteja. Rasteilla tutustutaan pihapiirin lintuihin, ötököihin, kasvillisuuteen ja alueen historiaan lintu- ja luonto-oppaiden kanssa.

Viikonlopun linturetki suuntautuu Lähteelän ulkoilualueelle. Lähtö Lähteelän parkkipaikalta (Läntinen Källvikintie) lauantaina 20.5. klo 11 ja paluu n. klo 14.

Lauantaina klo 10-17 ja sunnuntaina klo 10-16 jalkautuvat luonto- ja lintuoppaat kaukoputkineen Porkkalanniemen Haahka-lavalle ja Lähteelän nuotiopaikoille. Tarkkailupaikoilla on mahdollisuus kokeilla kaukoputkea ja kiikareita ja oppaat kertovat alueen linnustosta ja lintuharrastuksesta kaikille kiinnostuneille.

Retkievästä tarjoaa Pinna Café Porkkalan vanhalla kansakoululla, joka on auki lauantaina 20.5. klo 10-18. Saapuminen autoilla mielellään Lähteelän parkkipaikan kautta.

Lauantaina järjestetään bussikuljetus Lähteelään ja Porkkalantien päähän. Bussi lähtee Kirkkonummen matkakeskuksesta 20.5. klo 10. Paluumatka alkaa Porkkalanniemestä klo 15 ja Maatilapuodin pysähdyksen jälkeen saavutaan matkakeskukseen n. klo 16.15. Bussikuljetuksesta on vapaaehtoinen 5 euron maksu.

Saariston kevät -valokuvanäyttely Villa Elfvikin luontotalossa Espoossa

Kirkkonummen ympäristöyhdistys vie Olli Sakselan valokuvia naapurikuntaan. Näyttely on esillä 4.5.-18.6.

Uutiskuva ja taustakuva Olli Saksela