Valtakunnallisella Pyöräilyviikolla 5.—14.5. kannustetaan ihmisiä pyöräilemään. Tavoitteena on lisätä pyöräilyä kaikilla matkoilla. Tänä vuonna viikon pääteema on ’’Pyöräpysäköinti – oikea ratkaisu oikeaan paikkaan’’

Kirkkonummen pyörätieverkosto ja pyöräpysäköinti kehittyvät jatkuvasti

Kirkkonummella on rakennettu lähes vuosittain uusia jalankulku- ja pyöräteitä maanteiden varsille ja uusille asemakaava-alueille. Uusia jalankulku- ja pyöräteitä on suunnitteilla muun muassa Turuntielle Veikkolasta Espooseen, Överbyntielle, Länsiväylän eteläpuolelle Sarvvikin ja Kehä III:n välille sekä Tolsasta Jorvakseen. Kirkkonummen kunta parantaa pyöräilyn ja jalankulun edellytyksiä myös lähivuosien katuhankkeissa kuten Kirkkonummentiellä ja Överbyntiellä keskustassa sekä Sundsbergintiellä. Pyöräpysäköinnin kehittämisessä on keskitytty erityisesti laadukkaan liityntäpysäköinnin kehittämiseen. Liityntäpyöräpaikkoja on tarjolla keskeisissä solmupisteissä.

Järjestöt, koulut ja yritykset mukaan pyöräilyviikkoa viettämään

Pyöräily on erinomaista terveys- ja kuntoliikuntaa, johon yhdistyy paikasta toiseen siirtyminen. Sen myötä pyöräilijä voi parantaa kuntoaan, säästää rahaa sekä vähentää omalta osaltaan liikenteen päästöjä. Pyöräilyviikko sisältää kymmenen teemapäivää, joiden tunnuksia paikallistoimijat voivat vapaasti hyödyntää markkinoinnissa ja viestinnässä. Esimerkiksi pyörällä töihin -päivänä innostetaan kaikkia kokeilemaan työmatkan tai ainakin osan matkasta kulkemista pyörällä ja säännöllisen työmatkapyöräilyn aloittamista. Pyörällä kouluun -päivänä kannustetaan koululaisia, opettajia ja koulun muuta henkilökuntaa kulkemaan matkansa pyörällä. Pyöräilyviikko on myös hyvä hetki laskea oppilaiden kanssa, löytyykö pihalta varmasti teline kaikille ja kaikenlaisille pyörille.

Teemapäivien päivämäärät ovat suosituksia ja teemapäiviä voi järjestää milloin tahansa. Pääasia on pyöräily!

Lähteet ja lisätiedot:

Kirkkonummen ajankohtaisiin jalankulku- ja pyörätiehankkeisiin pääset tutustumaan Kirkkonummen kunnan verkkosivuilla kadut ja tiet –osiossa joko suunnitteluun tai rakentamiseen: https://www.kirkkonummi.fi/kadut-ja-tiet