Toimintaohjeet jos saat positiivisen testituloksen

Tällä hetkellä positiivisen testituloksen (kotitesti tai laboratoriotesti) saaneita kehotetaan pysymään kotona, kunnes olet ollut oireeton 2 vuorokauden ajan ja oireiden alusta on kulunut vähintään 5 vuorokautta. Jos sinulla on oireita vielä 5. vuorokautena tai sen jälkeen, pysy kotona, kunnes olet ollut oireeton vähintään kaksi vuorokautta.

Jos olet saanut positiivisen tuloksen testistä, mutta olet oireeton, pysy kotona vähintään 5 vuorokautta positiivisesta testituloksesta laskien.

Jos olet ollut sairaalassa, sinun pitää pysyä kotona eristyksessä, kunnes oireiden alusta on kulunut vähintään 10 vuorokautta. Tarvittaessa sairauslomaa haetaan normaalien työpaikan sairauslomakäytäntöjen mukaisesti.

Oireettomuus tarkoittaa, että kuume on poissa ja muut oireet ovat selvästi vähenemässä. Jos ainoa oire on haju- tai makuaistin muutos tai lievä ärsytysyskä, ei eristystä tarvitse jatkaa.

Mikäli saat positiivisen koronatestituloksen eristäydy muista ihmisistä

Ohjeita koronavirustaudin itsehoitoon on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla

Jos olet huonovointinen, hakeudu tarvittaessa terveydenhuollon arvioon

Jos oireesi ovat hankalat ja toivot terveydenhuollon arviota, soita terveysaseman takaisinsoittoon p. 09 29683401 ma–to klo 8 – 15.30 pe 8-15. Muina aikoina soita päivystysapuun 116 117. Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita 112.

Jos sinulla on verisuonitukoksille altistava tila, soita terveysasemalle

Koronavirusinfektioon liittyy jonkin verran kohonnut riski saada verisuonitukoksia. Osa sairastuneista hyötyy pistettävästä tukoksenestolääkityksestä, jonka saa terveysasemalta.

Jos olet lieväoireinen ja kuumeeton, tarvetta tukoksenestolääkitykseen ei yleensä ole.

Jos sinulla on kuumetta (>37,5°C), yskää tai hengenahdistusta, olet raskaana tai joudut olemaan sairauden takia jatkuvasti vuodelevossa, tutustu alla olevaan riskitekijöiden listaan. Jos sinulla on listassa mainittuja riskitekijöitä, soita terveysaseman takaisinsoittoon p. 09 29683401 ma–to klo 8 – 15.30 pe 8 – 15.

Tukosriskitekijät

Altistumistilanteen ohjeita

Jos perheessä on koronapositiivinen henkilö tai olet ollut muuten läheisesti tekemisissä positiivisen tuloksen kotitestistä tai terveydenhuollon testistä saaneen henkilön kanssa:

–          on erityisen tärkeää noudattaa hyvää käsihygieniaa, käyttää maskia.

–          Vältä mahdollisuuksien mukaan kodin ulkopuolisia kontakteja, kunnes sairastuneen henkilön oireiden alusta on kulunut viisi vuorokautta. Jos useita perheenjäseniä sairastuu, viisi vuorokautta lasketaan viimeisimpänä sairastuneen oireiden alusta.

–          Jää etätöihin, jos se on mahdollista. Jos olet täysin oireeton, voit mennä töihin, kunhan käytät kasvomaskia ja vältät kontakteja (Ellei työnantaja toisin määrää).

–          Oireeton lapsi voi mennä kouluun tai päiväkotiin.

–          Jos saat oireita, jää kotiin.

Viralliseen karanteeniin ei enää aseteta perheenjäseniä tai muita altistuneita joitain poikkeuksia lukuun ottamatta (esim. terveydenhuollon henkilökunta, riskiryhmien asumisyksikössä asuvat tms.) Tällöin tartunnanjäljitys on yhteydessä.

Milloin tulee hakeutua koronatestiin (PCR)

Testiin tulee hakeutua vain siinä tapauksessa, että on koronavirustautiin sopivia oireita ja

–          kuuluu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään

–          on raskaana

–          ei ole saanut koronavirusrokotetta eikä sairastanut koronavirustautia

–          on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen ja työskentelee välittömässä asiakas- ja potilastyössä

–          työskentelee hoiva- tai vammaispalveluissa

–          terveydenhuollon ammattilainen on ohjannut testiin

Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät

Jos saat positiivisen tuloksen PCR-testillä

Jäljitysyksikkö pyrkii olemaan yhteydessä kaikkiin yli 60 vuotta täyttäneisiin PCR-laboratoriotestillä todetun koronavirustartunnan saaneisiin. Yhteydenottoon ei ole kuitenkaan tarvetta, jos olet tehnyt tukosriskikartoituksen ja tarvetta tukoksenestolääkitykselle ei ole. Raskaana olevat koronapositiiviset ottavat yhteyttä arkisin omaan neuvolaan.

Voit tehdä tukosriskikartoituksen https://koronatietoni.fi/ palvelussa. Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jos asioit toisen henkilön puolesta, tarvitset suomi.fi -valtuutuksen. Suosittelemme tukosriskikartoitusta kaikille, erityisesti jos olet alle 60-vuotias ja vakavaan koronavirustaudin riskiryhmään kuuluva. Vastauksesi välitetään kunnan tartunnanjäljitykseen, joka on tarvittaessa sinuun yhteydessä siitä, tuleeko sinun aloittaa verisuonitukoksen estolääkitys.

TAI vaihtoehtoisesti

Voit myös itse tarkistaa tukosriskisi. Katso riskitekijät täältä. Jos sinulla on verisuonitukoksille altistava tila, jätä yhteydenottopyyntö sähköpostitse tartuntatautihoitaja@kirkkonummi.fi. Yhteydenottopyyntöä ei tarvitse jättää, jos olet tehnyt edellä mainitun tukosriskikartoituksen.

Eristyspäätökset positiivisen PCR-koronatestin saaneille

Jos tarvitset eristyspäätöksen ja sinulla on virallisella laboratoriotestillä todettu koronavirustartunta 23.1.2022 tai aikaisemmin, laita viesti, jossa on yhteystietosi osoitteeseen  tartuntatautihoitaja@kirkkonummi.fi. Laita viestin otsikoksi ”Eristyspäätöstarve”. Tartunnanjäljitysyksikkö on sinuun yhteydessä. Tartuntatilanteen vuoksi eristyspäätösten viive voi olla useita viikkoja.

Tartuntatautilain mukaisista eristyspäätöksistä ensisijaisena todisteena sairastetusta koronavirustaudista on luovuttu Kirkkonummella 24.1.2022 alkaen.