Opetus alkaa väistötiloissa keskustassa ja Masalassa maanantaina
Kategoria: Opetus Lapset Nuoret
Maanantaina 4.2.2019 Kirkkoharjun koulun ja Nissnikun koulun väistötilat otetaan opetuskäyttöön. Gesterbyn koulun oppilaat pääsevät omiin uusiin tiloihinsa vähän myöhemmin, hiihtoloman jälkeen.
Gesterbyn koulussa kaikki oppilaat siirtyvät väistötiloihin, Nissnikun koulussa siirtyy pääasiallisesti alaluokat ja Kirkkoharjun koulussa väistötiloja käytetään sisäilmasta oireilevien opetustiloina.
Kouluissa väistötiloja ei kuitenkaan odoteta pelkästään puhtaan sisäilman takia, vaan myös siksi, että opetustilat ovat uuden opetussuunnitelman mukaisia joustavia oppimisympäristöjä.
– Kun väistötilat valmistuvat saamme uudet tilat oireileville oppilaille. Hyödynnämme myös uusia oppimisympäristöjä toteuttamalla entistä enemmän uutta opetussuunnitelmaa, kuten yhteisopettajuutta, Kirkkoharjun koulun rehtori Maarit Mäkäläinen kertoo.
Myös Nissnikun koululla odotetaan pääsyä uusiin tiloihin. Yhteisopettajuutta on jo kokeiltu etenkin alaluokilla, ja nyt sitä päästään toteuttamaan joustavammissa tiloissa.
– Olemme suunnitelleet ja yhdessä pohtineet tilojen käyttöä, rehtori Maarit Ritakallio kertoo. Avoin oppimisympäristö edellyttää erilaista yhteistyötä tilojen käytössä kuin mihin perinteisissä koulutiloissa on ehkä totuttu.
Gesterbyn koululla kaikki koulun oppilaat siirtyvät väistötiloihin.
– Uudet tilat poikkeavat paljon nykyisistä tiloista, vs. rehtori Sanna Sankala toteaa. Meillä lisääntyy samanaikais- ja yhteisopettajuus. Tiloja käytetään toiminnan tarkoituksen mukaisesti; tiloja voidaan tarpeen mukaan joustavasti avata ja sulkea. Yhdessä tekeminen on luontevaa avoimemmassa ympäristössä, suljetummassa tilassa voidaan järjestää itsenäistä keskittymistä vaativaa työskentelyä ja opetustuokioita.
Nissnikun koulussa on myös alkamassa kokonaan uuden koulurakennuksen suunnittelu.
– Nyt meillä on oiva mahdollisuus kokeilla uudenlaista oppimisympäristöä, ja miten se toimii, Maarit Ritakallio iloitsee. Toisaalta, jos tiloissa on asioita, jotka eivät toimi, niin tiedämme myös sen, kun teemme uuden koulun suunnitelmia.