Ole sinäkin mukana valtakunnallisessa energiansäästöviikossa!

08.10.2019 09:54

Kategoria: Info, asiointi, päätöksenteko ja hallinto Asuminen ja ympäristö

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista energiansäästöviikkoa! Tässä viikolle vinkkejä, joilla juuri sinä voit vähentää omaa energiankulutustasi ja tehdä samalla arjen ilmastotekoja.

Maanantain energiansäästövinkki:

Hohkaavatko patterit tai lattialämmitys kuumana? Yksi helppo tapa vähentää lämmitykseen käytettävää energiaa on pitää kodin huonelämpötilat jokaiseen tilaan sopivalla tasolla. Sopiva lämpötila, esimerkiksi kodin oleskeluhuoneissa, on 20–21 ºC, kun taas makuuhuoneeseen suositellaan hieman matalampaa lämpötilaa, 18–20 ºC. Liian lämmin huoneilma on kuivempaa ja laskee vireystilaa.

Nyrkkisääntönä voidaankin pitää: 1 ºC lasku huonelämpötilassa on noin 5 % säästö lämmityskuluissa!

Tiistain energiansäästövinkki:

Laita lamput vaihtoon!

Onko sinulla käytössäsi vielä vanhoja hehku- tai halogeenilamppuja? Ne kannattaa vaihtaa energiatehokkaampiin ja pitkäikäisempiin LED-lamppuihin! Säästät näin myös sähkölaskussa. LED-lamppujen etuna on lisäksi nopea syttyminen, käyttötarpeen mukaan valittavat värisävyt sekä erilaiset kantatyypit, jotka soveltuvat kodin eri käyttökohteisiin.

Lampputietopalvelu antaa lisävinkkejä ja ohjeita oikeanlaisen LED-lampun valintaan. https://lampputieto.fi/lampun-valinta/

Keskiviikon energiansäästövinkki:

Fiksusti töihin, kauppaan tai harrastuksiin.

Tuleeko arjen matkat kuljettua autolla? Energiansäästöviikon kunniaksi onkin hyvä syy ottaa esimerkiksi polkupyörä alle ja hurauttaa vaikka kauppamatka lihasvoimin. Reppu selkään ja kauppaostoksetkin tulevat kätevästi mukana! Samalla saat hyötyliikuntaa, nautit raikkaasta syyssäästä ja ilmasto kiittää. Tiesitkö muuten, että alle seitsemän kilometrin matkat taittuvat useimmiten myös nopeammin pyörän selässä kuin autolla?

Torstain energiansäästövinkki:

Se on kohta viikonloppu ja monessa kodissa lämpiää lauantaisauna. Tiesitkö, että sähkökiukaan lämmityksestä aiheutuu yksi kotitalouksien merkittävimmistä sähkönkulutuspiikeistä, keskimäärin 6-10kWh saunomiskertaa kohden? Saunoa voi kuitenkin myös energiaa säästäen! Ota tästä talteen Motivan vinkit energiafiksuun saunomiseen:

1) Vähennä saunan ilmanvaihtoa, kun aloitat lämmittämisen.

2) Lämmitä sauna kerralla koko seurueelle.

3) Saunaan kannattaa mennä heti, kun se on valmis.

4) Energiataloudellisin saunan lämpötila on 70-80 ºC. Saunan lämmittäminen 100 ºC:een nostaa sähkönkulutusta 20-30 %.

5) Sammuta kiuas saunomisen päätyttyä. Jälkilämpö ja ilmanvaihto riittävät kuivattamaan saunan.

6) Lisää saunan ilmanvaihtoa, kun lopetat saunomisen.

Perjantain energiansäästövinkki:

Arjen sähkönkulutuspiikit ajoittuvat yleensä aamuun ja iltaan, etenkin ruokaa laitettaessa. Nämä huippukulutustunnit kuormittavat energiantuotantoa ja aiheuttavat siten enemmän ilmastopäästöjä.

Näillä Marttojen vinkeillä voit kantaa kortesi kekoon ja laittaa ruokaa energiafiksusti ja ilmastoa säästäen:

  • Valitse kattila valmistettavan ruoan määrän mukaan.
  • Valitse keittolevyn kokoinen kattila.
  • Käytä kattilassa kantta, kun kypsennät ruokaa liedellä.
  • Laita ruoka uuniin kannellisessa astiassa tai paistopussissa.
  • Hyödynnä jälkilämpöä.
  • Pienennä levyn tehoa, kun ruoka alkaa kiehua.
  • Paksupohjainen kattila kuluttaa vähemmän sähköä kuin ohutpohjainen.
  • Valmista pienet ruokamäärät mieluummin liedellä kuin uunissa.
  • Lämmitä ja kypsennä pienet annokset mikroaaltouunissa.
  • Keitä vesi vedenkeittimessä.
  • Keitä perunat ja kasvikset vähässä vedessä.

Motiva