Toimi näiden ohjeiden mukaan, jos saat positiivisen testituloksen koronaviruksen kotitestistä tai terveydenhuollon koronatestistä.

Tutustu kotihoito-ohjeisiin

Ohjeita koronavirustaudin itsehoitoon on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla

Jos olet huonovointinen, hakeudu tarvittaessa terveydenhuollon arvioon

Jos oireesi ovat hankalat ja toivot terveydenhuollon arviota, soita terveysaseman takaisinsoittoon p. 09 29683401 ma–to klo 8-15.30 pe 8-15. Muina aikoina soita päivystysapuun 116 117. Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita 112.

Mikäli kuulut vakavaan koronavirustaudin riskiryhmään ja olet alle 65-vuotias jätä yhteydenottopyyntö sähköpostitse tartuntatautihoitaja@kirkkonummi.fi . Raskaana olevat koronapositiiviset ottavat yhteyttä arkisin omaan neuvolaan.

Vakavan koronavirustaudin riskiryhmät

Jos sinulla on verisuonitukoksille altistava tila, soita terveysasemalle

Koronavirusinfektioon liittyy jonkin verran kohonnut riski saada verisuonitukoksia. Osa sairastuneista hyötyy pistettävästä tukoksenestolääkityksestä, jonka saa terveysasemalta.

Jos olet lieväoireinen ja kuumeeton, tarvetta tukoksenestolääkitykseen ei yleensä ole.

Jos sinulla on kuumetta (>37,5°C), yskää tai hengenahdistusta, olet raskaana tai joudut olemaan sairauden takia jatkuvasti vuodelevossa, tutustu alla olevaan riskitekijöiden listaan. Jos sinulla on listassa mainittuja riskitekijöitä, soita terveysaseman takaisinsoittoon p. 09 29683401 ma–to klo 8-15.30 pe 8-15.

Tukosriskitekijät

Eristäydy muista ihmisistä

Pysy kotona äläkä kutsu vieraita luoksesi. Et saa esimerkiksi

• Mennä työpaikalle.
  • Mennä kouluun tai muuhun opiskelupaikkaan.
  • Mennä ravintolaan, kauppaan, kauppakeskukseen, kirkkoon, moskeijaan tai muihin julkisiin tiloihin.
  • Käydä uimahallissa tai muissa vastaavissa liikuntapaikoissa.
  • Käydä muissa harrastepaikoissa.
  • Käydä teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa tai baareissa.
  • Käyttää julkisia kulkuneuvoja kuten junaa, linja-autoa tai taksia.
  • Käyttää kotona ulkopuolista siivoojaa tai muuta työntekijää.

Saat olla tekemisissä vain samassa taloudessa asuvien henkilöiden kanssa. Jos heillä ei ole vielä todettu koronavirustautia, voit yrittää pitää mahdollisimman paljon etäisyyttä myös heihin esimerkiksi nukkumalla ja ruokailemalla erillään heistä. Sairastuneet voivat viettää aikaa keskenään huoletta.

Pyydä, että ruoka- tai apteekkiostokset hoitaa toinen henkilö, joka ei ole sairastunut tai karanteenissa. Voit myös tilata monista kaupoista tai ravintoloista ruokalähetyksen kotiisi verkossa tai puhelimitse. Apteekissa asiointia varten voit antaa toiselle henkilölle valtuutuksen, myös sähköisesti(ulkoinen linkki). Huolehdi silloin siitä, ettet ole kontaktissa toiseen henkilöön, kun maksat ja vastaanotat kotiinkuljetuksen. Jos sinulla ei ole ketään, joka voisi toimittaa ostokset tai et voi tilata kaupasta kotiinkuljetusta, ole yhteydessä Toimarin kauppa-apuun 040-1269787

Kuinka pitkään kotona tulee pysyä?

Pysy kotona, kunnes olet ollut oireeton kaksi vuorokautta ja oireidesi alusta on kulunut vähintään 10 vuorokautta. Oireiden alkupäivä on ”päivä nolla”, joten jos oireesi alkoivat maanantaina, kotona täytyy pysyä vielä seuraavan viikon torstaina.

Jos koronavirukseen viittaavia oireita ei kehity lainkaan, pysy kotona, kunnes positiivisen näytteen ottohetkestä on kulunut 10 vuorokautta.

Tarvitaanko toista testiä?

Jos koronavirusnäytteesi on otettu terveydenhuollon toimipisteessä, uutta näytettä ei tarvita.

Jos positiivinen tulos on saatu kotitestistä, tulos joudutaan joskus varmentamaan terveydenhuollon testillä. Kotitestin positiivista tulosta ei tarvitse varmentaa, jos samassa taloudessa asuvalla on jo varmennettu koronainfektio ja seuraavat ehdot täyttyvät:

• oireesi ovat lieviä eivätkä vaadi yhteydenottoa terveydenhuoltoon
  • et tarvitse virallista eristyspäätöstä tartuntatautipäivärahan saamiseksi
  • et tarvitse koronapassia varten todistusta sairastetusta koronataudista. Koronapassissa näkyy vain terveydenhuollon testillä varmennettu koronainfektio.

Jos terveydenhuollon testi tarvitaan, voit hakeutua testiin osoitteessa koronabotti.hus.fi(ulkoinen linkki)

Kenelle kerron sairastumisestani?

Ilmoita mahdollisesta altistumisesta henkilöille, joita olet kohdannut ja epäilet altistaneesi oireiden aikana sekä 2 vuorokauden aikana ennen oireiden alkua.

Jos testisi on tehty terveydenhuollossa, voit myös täyttää altistuneiden henkilöiden tiedot osoitteessa koronatietoni.fi(ulkoinen linkki). Tiedot ovat näin tartunnanjäljittäjän käytettävissä, ja tällä tavalla merkitsemäsi henkilöt saavat myös automaattisesti tekstiviestin, jossa kerrotaan mahdollisesta altistumisesta ja annetaan yleisiä ohjeita. Viestissä ei mainita sinun nimeäsi.

Kuinka samassa taloudessa asuvien tulee toimia?

Jos asut samassa taloudessa koronapositiivisen kanssa tai altistuminen on kestänyt yli 4 tuntia, sinut asetetaan tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin. Karanteeniaika on 10 vrk koronapositiivisen henkilön oireiden alkamisesta