Kyrkslätts gymnasiumin yrittäjälinjan FineJewelry UF oli mukana Uskalla yrittää -finaalissa 2022. Nuorten yrittäjien finaali järjestettiin kauppakeskus Triplassa Helsingissä 27.–28.4., ja finaalissa NY-yritykset kilpailivat Suomen mestaruudesta ja EM-kilpailun sijoista. Uskalla yrittää -tapahtuman järjesti Nuori Yrittäjyys ry.

FineJewelry UF

FineJewelry UF on yritys, jonka on perustanut neljä Kyrkslätts gymnasiumin lukiolaista, jotka opiskelevat yrittäjälinjalla. Lukiolaiset Isabella Andersson, Sofia Hentilä, Isabella Groot ja Sofia Österholm valmistavat koruja, ja yrityksen tavoitteena on, että valmistus toteutuu luontoa ja koko maailmaa huomioiden. Mikäli mahdollista, he käyttävät koruihinsa kierrätysmateriaalia, ja osan voitosta yritys lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Kaikkien yrityksessä mukana olevien mielestä on ollut jännittävää, uutta ja hauskaa päästä Uskalla yrittää -kilpailun finaaliin asti.

– Muiden yrittäjien esittelyjen kuuleminen finaalipäivinä on ollut innostavaa, kertoo Isabella Andersson.

– On ollut opettavaista päästä itse esittelemään ideaansa ja yritystään, jatkaa Sofia Österholm.

– Meille on ollut iloinen yllätys, että yrityksemme menestyi niin hyvin kilpailussa ja pääsimme finaaliin asti, kertoo Andersson, joka toimii FineJewelry UF:n toimitusjohtajana.

Opiskelu Kyrkslätts gymnasiumin yrittäjälinjalla

Kyrkslätts gymnasiumin yrittäjälinja antaa opiskelijoilleen hyvät tiedot siitä, millaista yrityksen käynnistäminen ja johtaminen on. Moni ohjelmaan sisältyvä kurssi käsittelee taloutta ja yrittäjyyttä, ja niiden painopisteenä on käytännön työ.

Toisena lukiovuonna yrittäjälinjan opiskelijat pääsevät käynnistämään ja johtamaan harjoitusyritystä yhden lukuvuoden ajan yhdessä yrittäjälinjalla olevien kavereidensa kanssa. FineJewelry UF on juuri sellainen yritys.

Nuoret FineJewelry UF:n yrittäjät ovat tyytyväisiä siihen, että valitsivat yrittäjälinjan. Kaikki olivat kuulleet myönteisiä asioita linjasta, ja vaikutti mielenkiintoiselta päästä oppimaan lisää yrittäjyydestä jo lukio-opintojen aikana. Ajatus FineJewelryn parissa jatkamisesta on läsnä, mutta toisaalta nuoret yrittäjät haluavat keskittyä tulevaan abiturienttivuoteensa.

Vastuuopettaja Tanja Ingelin iloitsee, että yrittäjälinja on selvästi löytänyt paikkansa Kyrkslätts gymnasiumin tarjonnassa. Osalla uusista oppilaista on jo aloittaessaan opintonsa yrittäjälinjalla ajatus siitä, millaisen yrityksen he haluavat perustaa. Ja ensimmäisenä lukiovuonna kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus keksiä idea edelleen kehitettäväksi.

– Kaiken kaikkiaan on ilahduttavaa, että yrittäjälinja vetää puoleensa opiskelijoita, joilla on aito kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan, kertoo Ingelin. Odotamme innolla uusia yritysideoita jälleen ensi syksyksi.

Täältä voit lukea lisää Kyrkslätts gymnasiumin yrittäjälinjasta (ruotsiksi).

Nuori yrittäjyys ry