Neidonkallion päiväkodissa opitaan ulkona

19.08.2019 15:43

Kategoria: Lapset Varhaiskasvatus

Neidonkallion päiväkodin takaa löytyy kyltti, jossa on linnun kuva. Se ei ole aina siinä, mutta tänä iltapäivänä vanhemmat on kutsuttu Kuusenkerkät-ryhmän oppimisympäristöön, ja kyltit johdattavat vanhemmat oikeaan paikkaan. Oppimisympäristö ei olekaan sisällä päiväkodissa, vaan metsässä.

Kirkkonummen varhaiskasvatuksessa on lähdetty vahvistamaan kestävyysajattelua ja ympäristökasvatusta sekä lisäämään luontopedagogiikkaa. Keskeisenä tavoitteena on ekososiaaliseen sivistykseen kasvaminen: lapset oppivat ymmärtämään oman toiminnan vaikutuksista muihin ihmisiin, ympäröivään luontoon ja yhteiskuntaan niin lähellä kuin kaukanakin.

Syksyllä 2018 varhaiskasvatuksessa lähdettiin kouluttamaan oppisopimuksin ympäristökasvattajia, joista Neidonkallion päiväkodissa työskentelevä varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Silja Tawast on yksi. Hän valmistui keväällä 2019, ja teki osana opintojaan suunnitelman ulkonaoppimiseen painottuvan ryhmän perustamiseksi.

– Olen koko elämäni viettänyt paljon aikaa metsässä ja saarissa, ja sieltä minun kiinnostukseni luontoon lähtee. Olin haaveillut ympäristökasvattajan opinnoista, ja olin todella onnellinen, kun mahdollisuus opintoihin tarjoutui, Silja Tawast kertoo.

Ryhmän päivä alkaa päiväkodilla, jossa syödään aamupala. Sen jälkeen suunnataan metsään, jossa ryhmällä on oma laavu. Metsässä ryhmällä on sekä yhteistä ohjelmaa että vapaata leikkiä. Mikäli mahdollista lounas noudetaan päiväkodilta ja nautitaan joko laavun alla tai taivasalla.

Kolmevuotias Lilja Mangerich on yksi ryhmän lapsista ja hän on pitänyt ulkoilusta ja etenkin lounaan nauttimisesta ulkona. Se on ollut todella jännittävää. Mangerichin perheelle luonnossa oppiminen on tuttua, koska Liljan isoveli oli luontokerhossa.

– Lilja on ollut vielä niin vähän aikaa ryhmässä, että hirveästi muutosta ei huomaa, Liljan äiti Riikka Mangerich kertoo. Mutta vanhemman sisaruksen kohdalla huomasi selkeästi, että säännöllinen maastossa liikkuminen kehitti motoriikkaa huomattavasti.

Ryhmän toiminta perustuu Palmerin puumalliin, johon kuuluu kolme toisiinsa nivoutuvaa osa-aluetta; oppiminen ympäristössä, oppiminen ympäristöstä ja toimiminen ympäristön puolesta.  Metsä oppimisympäristönä vahvistaa lapsen luontoherkkyyttä, luontosuhdetta sekä ympäristötietoisuutta, jolloin lapsesta kasvaa ympäristömyönteinen ja hänelle kehittyy halu suojella luontoa ja ympäristöä. Ympäristökasvatuksessa ympäristötietoisuutta lisätään käyttämällä asioista oikeita termejä ja opetellaan tunnistamaan mm. puu- ja kasvilajeja sekä nimeämään selkärangattomia, eläimiä, lintuja sekä perehtymään niiden elinympäristöön ja elintapoihin.

Viisivuotias Olivia etsii metsässä ötököitä äitinsä Emilie Rezé-Nurjan kanssa. Leppäkerttu on jo löytynyt, mutta vielä olisi muutama jäljellä. Olivia on myös oppinut, että ketunleipää voi syödä, ja tarjoilee niitä sekä äidille, pikkuveljelle että allekirjoittaneelle. Kuusenkerkät-ryhmässä on ollut kivaa ekasta päivästä lähtien, eikä huono kelikään haittaa.

– Silloin laitetaan sadevaatteet päälle, Olivia toteaa.

Myös äiti on tyytyväinen siihen, miten syksy on alkanut.

– Olivia lähtee mielellään päiväkotiin aamulla, ja kertoo illalla mitä kaikkea on oppinut. Ja helpottaahan se myös perheen elämää illalla, kun tietää, että lapsi on liikkunut ja ollut paljon ulkona päivän aikana, Emilie Rezé-Nurja hymyilee.

Kuusenkerkissä on tällä hetkellä 21 lasta ja 3 kasvattajaa. Kun päiväkodin vanhemmille tehtiin kysely viime keväänä, peräti 17 perhettä ilmoitti, että ovat kiinnostuneita ulkona oppimisen ryhmästä.

– On aika erilaista olla ryhmän kanssa päiväkodissa sisällä tai metsässä, Silja Tawast toteaa. Metsässä aika menee aina todella nopeasti, ja lapset eivät malttaisi palata päiväkodille. Toinen iso ero on äänimaailma, täällä on tilaa kaikille äänille.

Tyttö etsii metsästä ketunleipää