Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Maankäyttö ja liikenne / Kartat ja paikkatiedot / Navigaattoreiden aineistot

Navigaattoreiden aineistot

Osoitetieto syntyy kunnassa ja kunta on sen alueella olevien osoitteiden virallinen tiedon omistaja ja rekisterin pitäjä. Kunta tarjoaa viralliset osoitteet karttapalvelussaan ja välittää ne viranomaisille, mm. Maanmittauslaitokselle, josta ne päätyvät Maanmittauslaitoksen aineistoja hyödyntävien toimijoiden laitteisiin aikaviiveellä.

Kirkkonummen kunta saa silloin tällöin palautetta siitä, että navigaattori ohjaa väärään paikkaan tai että GoogleMapsista ei löydy osoitetta. Kunta ei kuitenkaan vastaa yksityisten karttatoimittajien, kuten Google, tuotteista ja tietosisällöstä. Meillä ei ole keinoja eikä valtuuksia päivittää heidän tietojaan.

Navigaattoreiden kartta-aineiston päivittäminen ei ole kunnan, vaan palveluntarjoajan vastuulla. Navigaattoreiden osoiteaineisto saattaa olla jopa muutaman vuoden vanhaa. Navigaattoreissa on eri toimittajien aineistoja ja tiedot päivittyvät niihin eri tavoin. Eräät toimijat keräävät tietoja itse ja toiset hyödyntävät kuntien sekä Maanmittauslaitoksen palveluista saatavia aineistoja.

Virheiden raportointi kaupallisissa palveluissa tapahtuu yleensä palvelussa olevan palaute-linkin, sovelluksen tai lomakkeen kautta. Esimerkiksi GoogleMapsissa palvelun virheistä voi raportoida joko suoraan sovelluksesta, tai selaimen kautta Google Maps -sivustolla. Palautteen anto vaatii kirjautumisen.

Kunta ei vastaa siitä, jos navigaattorin käyttäjä ajaa harhaan tai aiheuttaa vahinkoa. Jokainen kuljettaja vastaa itse toiminnastaan kuten laki ja asetukset määräävät.

Kirkkonummen kunnan karttatietojen oikeellisuuden voitte tarkastaa kunnan karttapalvelusta (linkki karttapalveluun).

Kunnan kartoissa esiintyvistä virheistä voitte raportoida palautejärjestelmän kautta (linkki palautepalveluun).