Nyt on hyvä aika tarkistaa nopeusrajoitus, sillä nopeusnäytöt uusissa paikoissa muistuttavat sinua oikeasta ajonopeudesta. Nopeusnäyttöjä on nyt Kirkkonummen keskustassa Volsintiellä, Kantvikissa Sokerimestarintiellä ja Veikkolassa Lamminpääntiellä. Osa näytöistä on siirretty muualta uusiin paikkoihin. Kirkkonummen kunnan nopeusnäyttöjä on lisäksi useissa muissa kohteissa kuten Upinniementiellä, Tolsantiellä, Masalantiellä, Sundsbergintiellä sekä Veikkolassa Eerikinkartanontiellä ja Lamminjärventiellä.

Nopeusnäytössä vilkkuu vuorotellen ajonopeuslukema ja hymy- tai surunaama riippuen ajonopeudestasi. Hymy kiittää ajonopeuden olevan oikea. Ylinopeudella näytössä vilkkuu vuorotellen punainen lukema ja surunaama, joka kertoo nopeuden olevan 1-5 kilometriä yli sallitun. Näytön nopeampi vilkutustahti kertoo ylitystä olevan jo yli 5 kilometriä tunnissa. Vaikka suurin osa ajaa rajoitusten mukaan tai lievää ylinopeutta, niin nopeusnäytöllä ei haluta näyttää yli kymmenen kilometrin ylitystä tuntinopeudessa. Tällöin näytetään huutomerkkiä, alueen nopeusrajoitusta tai surunaamaa.

Taajamassa nopeusrajoitus on useimmiten 30 tai 40 kilometriä tunnissa

Taajamassa suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos muuta nopeusrajoitusta ei ole ilmoitettu. Pää- ja kokoojakaduilla nopeusrajoitus on useimmiten 40 kilometriä tunnissa ja asuntokaduilla 30 kilometriä tunnissa. Maantiemäisillä osuuksilla nopeusrajoitukset voivat olla taajamissa 50 kilometriä tunnissa. Useilla alueilla on käytössä myös aluenopeusrajoitus, joka ilmoitetaan jo alueelle tultaessa. Tarkista alueesi nopeusrajoitus, jos et ole varma siitä.

C34 Nopeusrajoitusalue       C35 Nopeusrajoitusalue päättyy

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa merkeillä rajoitetulla alueella. Huomaathan, että nopeusrajoitusalue on voimassa käännyttäessä toiselle tielle. Vaikutusalue jatkuu C35 nopeusrajoitusalue päättyy tai uuteen C34 nopeusrajoitusalue liikennemerkkiin asti. Alueen sisällä voidaan suurimmasta sallitusta nopeudesta määrätä muuta merkillä C32, E24 tai E26.

Esimerkiksi koko Kirkkonummen keskustan alueen pääkaduilla on voimassa 40 kilometriä tunnissa aluenopeusrajoitus, joka alkaa Kirkkonummentiellä Munkinmäen liittymästä, Vanhalta Rantatiellä Laajakalliosta, Gesterbyntiellä Gesterbyn pohjoispuolelta, Volsintiellä Myllykyläntien kohdalta ja Överbyntiellä Karlbergintien kohdalta. Keskustan pienemmillä asuntokaduilla on pääsääntöisesti voimassa 30 km/h. Myös Masalassa ja Veikkolassa sekä muilla taajama-alueilla on käytössä aluenopeusrajoituksia.

Linkki Liikenneturvan sivuille: https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/30-km-h-kannattaa/#d290a6ba

Haasta itsesi – ota ajonopeuden tarkkailu tavaksi

Lähde 5 minuuttia aikaisemmin ja varaa aikaa itsellesi nauttimalla vaikkapa hyvästä musiikista autoa ajaessasi. Samalla voit ottaa ajonopeuden tarkkailun tavaksi ja harjoitella huomion kiinnittämistä siihen viikon ajan. Harjoitusta voi jatkaa viikon jälkeen ja kokeilla miten uusi toimintatapa onnistuu seuraavalla viikolla. Tähän löytyy myös hyviä apuvälineitä navigaatio-ohjelmista, joissa äänihälytys kertoo ylinopeudesta tukeakseen oman toiminnan muutosta.

Ota haaste vastaan ja aloita jo tänään! Muutos lähtee meistä jokaisesta itsestä ottamalla huomioon toiset tienkäyttäjät ja ajamalla ennakoivasti rajoitusten ja tilanteiden mukaan.

Liikenneturvan sivuilta löydät lisää tietoa esimerkiksi ajonopeuksista.

Kirkkonummen kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä toivottaa turvallista matkaa!