Microsoft ja Fortum ovat tänään julkistaneet maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen yhteishankkeen, jossa Microsoft rakentaa uuden datakeskusalueen ja Fortum sen yhteyteen suuren mittaluokan hukkalämmön kierrätyksen kaukolämpöverkkoon. Investointi vastaa Suomessa jatkuvasti kasvavaan pilvilaskennan kysyntään.

Fortum kierrättää datakeskusten palvelimien jäähdytyksestä syntyvän hukkalämmön kaukolämmöksi Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Kyseessä on maailman suurin datakeskusten hukkalämmön talteenottoprojekti ja tiettävästi Suomen historian suurimpia yksittäisiä ICT-investointeja. Tulevissa datakeskuksissa käytettävä sähkö on päästötöntä. Valmistuessaan datakeskusten avulla saavutetaan 400 000 tonnin vuotuinen hiilidioksidipäästöjen pysyvä vähennys.

Samaan aikaan teknologia- ja ympäristöhanke

– Datakeskushanke on esimerkki elinkeinopoliittisesta hankkeesta, joka on edellyttänyt tiivistä yhteistyötä ja ongelmien ratkaisukykyä useiden eri toimijoiden kesken jo vuosien ajan. Mittaluokaltaan valtavan investoinnin sijoittuminen myös Kirkkonummelle on osoitus alueemme vetovoimaisuudesta, joka tuo uusia kehittämismahdollisuuksia koko seudulle, sanoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio.

– Datakeskus ei ole pelkkä pilvipalvelujen konesali vaan se lisää myös päästöttömän kaukolämmön tuotantoa alueellamme. Hanke on siis samalla kertaa sekä teknologia- että ympäristöhanke. Datakeskuksen rakentaminen on iso projekti, joka tulee työllistämään lukuisia asiantuntijoita ja rakennusammattilaisia. Hanke käynnistyy kun sen edellyttämät luvat on saatu asianmukaisesti käsiteltyä sekä Kirkkonummella että Espoossa, toivottavasti mahdollisimman pian, jatkaa Aarnio.

Ainutlaatuisen datakeskushankkeesta tekee myös se, että Fortum on alusta alkaen suunnitellut hanketta ja datakeskusten sijainteja siten, että niistä syntyvää hukkalämpöä voidaan kierrättää suoraan kaukolämpöverkkoon. Datakeskusten tuottama päästötön hukkalämpö tulee kattamaan noin 40 prosenttia Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen noin 250 000 kaukolämmön käyttäjän lämmöntarpeesta.

Ilmastotoimet vauhdittavat kasvua ja elinkeinoelämää

– Tämä hanke on äärimmäisen tärkeä kunnallemme. Se tulee myös synnyttämään nyt rakennettavan infran mahdollistamia uusia investointeja. On myös syytä huomata, että tämä hanke ei olisi toteutunut ellemme olisi laskeneet teollisuuden sähköveroa EU:n minimitasolle. Se on taas esimerkki siitä, miten ilmastotoimet vauhdittavat kasvua ja elinkeinoelämää, sanoo Kirkkonummen kunnanvaltuuston puheenjohtaja Anders Adlercreutz.

– On myös selvä, että sähköntuotannosta nyt on pidettävä erityistä huolta. Kun siirrymme pois polttoon perustuvista energiaratkaisuista on varmistettava, että meillä on riittävästi kapasiteettia tuottaa puhdasta sähköä, kertoo Adlercreutz.