Masalan Nuorisoteatteri

Masalan Nuorisoteatteri on vuonna 1981 Hannele Tuomisen perustama ammattijohtoinen harrastajateatteri, jossa harjoitellaan teatteritaiteen perusteita ja valmistetaan yleisöesityksiä. Teatteri on osa Kirkkonummen kunnan sivistys- ja vapaa-aikapalveluita. Teatterin toimintaa tukee lisäksi Masalan nuorisoteatterin kannatus ry. Osallistumalla Masalan Nuorisoteatterin harrastustoimintaan sinusta tulee Masalan nuorisoteatterin kannatus ry:n jäsen eli MaNulainen!

Nuorisoteatteritoiminnassa teatterilaiset kokoontuvat viikottain omissa kotiryhmissään, joissa harjoitellaan teatteritaiteen perusteita, opetellaan työskentelemään ryhmässä sekä työstetään esityksiä. Teatterilaisella on myös mahdollisuus auttaa muita ryhmiä heidän tuotannoissaan mm. valo- ja äänitekniikassa sekä puvustuksessa. Jäsenet saavat koulutusta teatterin eri osa-alueisiin talon ohjaajilta sekä erikseen palkattavilta alan ammattilaisilta. Lisäksi jäsenet pääsevät aina katsomaan muiden MaNulaisten teoksia ilmaiseksi. Nuoret osallistuvat talon tuotantojen lipunmyynnin ja väliaikatarjoilun järjestämiseen. Osa MaNulaisuutta on ottaa osaa teatterin yhteisiin tapahtumiin ja juhliin. Masalan Nuorisoteatterin harrastustoiminta on suunnattu yli 9-vuotiaille lapsille ja nuorille.

Ryhmien valmistamat esitykset voivat olla joko julkisia koko illan esityksiä tai harjoitustöitä eli demoja. Koko illan esitystä valmistelevat ryhmät kokoontuvat 1-5 kertaa viikossa. Esitykset rakennetaan pääosin talkoovoimin, joten ryhmäläiset osallistuvat mm. lavastuksen rakentamiseen. Ohjelmistomme koostuu laadukkaista teoksista, joita ohjaa teatterialan ammattilaiset. Vuosikymmenten aikana on nähty sekä tunnettuja klassikoita että suuren suosion saaneita kantaesityksiä.

Masalan Nuorisoteatteri tekee yhteistyötä paikallisten koulujen, Kirkkonummen kuvataidekoulun ja musiikkiopiston kanssa.

Toimintakaudella 2023-2024 teatterilla kokoontuu viikottain kahdeksan ryhmää.

Miten toimintaan pääsee mukaan?

Masalan Nuorisoteatteriin otetaan uusia jäseniä perustettaessa uusia ryhmiä tai jos olemassa olevista ryhmistä vapautuu tilaa. Näyttelemisen lisäksi teatterissa voi toimia lavastuksen, puvustuksen, valo-,  ääni-, video- ja graafisen suunnittelun sekä teatterituottamisen parissa. Teatteriin ei ole pääsykokeita. Toiminta on tällä hetkellä suunnattu yli 9-vuotiaille.

Vuonna 2024 osallistumismaksu on 196,40 € / vuosi, maksu peritään kahdessa osassa.

Lisätietoja www.masalannuorisoteatteri.fi

Masalan nuorisoteatteri