Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Kulttuuri / Paikallishistoriaa / Majakat

Majakat

Kirkkonummen majakat kirjan sivuille

Suomen Majakkaseura on aloittanut hankkeen kirjan ja dokumenttielokuvan tekemiseksi Kirkkonummella sijaitsevien Kallbådan ja Rönnskärin majakoiden historiasta. Ensi vuonna juhlitaan Kallbådanin majakan 100-vuotissyntymäpäivää ja Rönnskärin majakan 220-vuotispäivää.

KUVA Kallbådanin majakka sijaitsee matalalla kallioluodolla noin yhdeksän kilometriä Porkkalanniemen kärjestä etelään. Kallbådanin majakan rakentaminen oli hidasta ja uhkarohkeaa.

Majakkaseura haluaa edistää myös matkailua majakoille. Kysyntää retkille on, sillä Porkkalan majakoiden retken 30 paikkaa täyttyivät alle kahdessa minuutissa, kun seura viimeksi tiedotti retkestä jäsenilleen.

Pienellä luodolla sijaitseva eksoottinen Kallbådanin majakka on vuokrattu vuorikiipeilijä Veikka Gustafssonille, joka järjestää maksullisia retkiä majakalle lähinnä yrityksille. Matkailukäyttöä rajoittaa myös se, että Kallbådanin luoto kuuluu hylkeidensuojelualueeseen, joten luodolla voi käydä vain rajallinen määrä ihmisiä vuodessa.

KUVA Majakkaseuran julkaisuvastaava Pekka Väisänen kertoi retkeläisille taustalla häämöttävän Rönnskärin majakan historiasta saaren laiturilla.

Rönnskärin saaren matkailukäyttöä rajoittaa puolestaan se, että alue on puolustusvoimien hallussa, joten maihinnousu ilman lupaa on kielletty. Rönnskärin majakka täyttää ensi vuonna 220 vuotta. Ruotsin kuningas Kustaa IV Adolf hyväksyi aikoinaan majakan rakentamisen.

Majakkaseuran retkeläiset pääsivät tutustumaan Rönnskärin majakkaan ja yli sata vuotta vanhaan luotsirakennukseen, joka on hylättynäkin uhmaa aikaa. Luotsaus Rönnskärin saarella alkoi paljon ennen majakan rakentamista ja jatkui vuoteen 1978 asti, joten Porkkalan majakoiden kirjaan tulee myös paljon luotsaushistoriaa.

KUVA Ruotsin kuningas Kustaa IV Adolf hyväksyi Rönnskärin majakan rakentamisen, jonka jälkeen saarelle muurattiin saarelta louhitusta graniitista 15 metriä korkea neliskulmainen torni.

Retkeläiset kävivät myös Stora Träskön saarella, jossa sijaitsee hylätty ja tyypiltään hyvin harvinainen rautaloisto. Majakkaseuran vapaaehtoiset suunnittelevat sen kunnostamista.

Majakkaseura toteuttaa Porkkalan majakoiden kirjan yli kymmenen ihmisen ryhmätyönä. Seuran aktiivien lisäksi apua pyydetään paikallisilta asukkailta sekä luotsi- ja majakkasuvuilta, joilta toivotaan aineistoa kirjaan.

KUVA Rönnskärin ja Kallbådan majakat muodostavat parin, joka kuvastaa Porkkalanniemen historiallista merkitystä ikivanhan rannikon laivaväylän varrella. Taustalla luotsiasema, jonka kunnostuksesta majakkaseura haaveilee.

Jo 1600-luvulla Porkkalaan perustettiin tulliasema ja talonpojat kuljettivat postia Suomenlahden yli. Porkkalantiestä muovautui tärkeä tieyhteys rannikolta Kuninkaantielle.

Majakkaseura pyrkii Porkkalan majakoiden juhlavuoden kunniaksi järjestämään retkiä myös ensi kaudella 2020, jotta mahdollisimman moni pääsee näkemään nämä Kirkkonummen kunnan merellisen mielikuvan helmet. Kallbådanin majakka on kunnan logossa.

KUVA Rautaloisto on päässyt ruostumaan, mutta uskaliaimmat pääsivät kiipeämään ylös asti portaita pitkin. Majakkaseuran tavoitteena on majakoiden ja niihin liittyvän rakennus- ja kulttuuriperinnön suojeleminen.

KUVA Rönnskärin 220 vuotta vanha majakka on nähnyt puolenkymmentä sotaa, mutta majakan perusta on kestänyt ne kaikki ja on Suomen vanhin säilynyt valomajakkarakennelma. Liian matalaksi osoittautunutta tornia korotettiin pyöreällä osalla 1822 ja valo sammutettiin reilun sadan vuoden jälkeen 1928.

Suomen Majakkaseura

Kallbådanin luodot kartalla