Leikkiminen lasten säännöillä

Leikkipaikkojen säännöt lasten silmin

Kirkkonummen kunnassa on kaikkiaan 84 leikkipaikkaa, joista osa päivähoitopaikkojen ja koulujen yhteydessä. Leikkipaikoilla on voimassa yleiset säännöt, jotka ovat turvallisuuteen ja leikkipaikan laitteiden kuntoon liittyviä sääntöjä. Leikkipaikkojen pääkäyttäjät ovat kuitenkin lapsia – joten leikkipaikoilla tulisi olla sellaiset säännöt, jotka lapset tuntevat omakseen ja jotka ovat heidän omiin kokemuksiinsa ja tuntemuksiinsa perustuvia.

Joulukuussa 2020 Kirkkonummen kunnassa aloitettiin yhteistyössä eri toimialojen kesken ”Leikkiminen lasten säännöillä” -projekti, jossa tuotetaan kunnan leikkipaikoille lasten itsensä tekemät leikkimisen säännöt. Työryhmään kuuluu yhdyskuntatekniikan puutarhureita, varhaiskasvatuksen palveluohjaaja sekä Lapsiystävällinen kunta -koordinaattori.

Pikku-asiantuntijoilta kerättiin ehdotukset

Lasten sääntöehdotuksia kerättiin keskitetysti suomen- sekä ruotsinkielisistä varhaiskasvatus- ja perhepäivähoitopaikoista, jotka ovat kunnan leikkipaikkojen yhteydessä:

• Kantvikin päiväkoti, Sokeritehtaan leikkipaikka
  • Kolsarin päiväkoti, Bronkujan leikkipaikka
  • Sepänkannaksen päiväkoti, Puoshaanpuiston leikkipaikka
  • Neidonkallion päiväkoti, Kruununhaan leikkipaikka
  • Prästgårdsbackens daghem, Piippolanpolun leikkipaikka
  • Laajakallion päiväkoti, Satupuiston leikkipaikka
  • Nissnikun päiväkoti, Nikunpolun leikkipaikka
  • Kartanonrannan päiväkoti, Musketöörinpolun leikkipaikka
  • Koskentorin päiväkoti, alueen perhepäivähoito, Albin Bromanin leikkipaikka
  • Vuorenmäen päiväkoti, Velmon puisto
  • Perhepäivähoito, Jolkbyn Karhupuisto

Sääntöehdotukset olivat esimerkiksi kuvia, piirustuksia tai videoita, joista muodostettiin kirjalliset ehdotukset äänestystä varten.

Ehdotuksista koottiin äänestys, jonka voittajista muodostettiin lasten leikkipaikkojen säännöstö.

Katso leikkipaikkasäännöt >>

Keväällä ja kesällä 2021 leikkipaikat kyltitetään sääntöihin johtavan qr-koodin kera, jonka avulla lapset voivat aikuisen tukemana tutustua sääntöihin. Turvallisuuteen liittyvät yleissäännöt pysyvät edelleen leikkipaikoilla.

Työryhmän jäsenet

Timo Barman – puistomestari